foto ilustracija profimedia alamyfoto ilustracija profimedia alamy

Грађани Србије приликом продаје или куповине половног аутомобила потроше и до пет пута више времена него грађани у ЕУ, показује истраживање НАЛЕД-а.

Грађани Србије превише су оптерећени бирократијом у односу на становнике развијених земаља. То се може видети и на једноставним пословима као што је куповина или продаја половног аутомобила.

На путу до жељеног четвороточкаша грађани Србије обавиће чак седам пута више плаћања, обићи осам пута више шалтера и издвојити и до 10 пута више новца, објавио је НАЛЕД.

У Србији је досад евидентирано готово 2.500 административних процедура и скоро ниједна од њих не може да се обави без одласка у институције и подношења папирних докумената.

Ситуацију би требало да промени Закон о е-пословању који је формално изједначио електронски документ са папирним, што је први корак ка дигитализацији поступака.

„Грађани су веома заинтересовани за е-сервисе, што нам је показала и кампања ‘Питајте када ћемо се ослободити сувишних папира’, реализована уз подршку британског Фонда за добру управу.

На сајту www.pitajtekada.rs грађани су предлагали и гласали за процедуре које би требало прве дигитализовати и највише гласова добио је предлог за електронско издавање потврде о плаћеном порезу и ту иницијативу смо већ упутили Пореској управи, каже председавајуци Савеза за е-управу и генерални директор ОСА рачунарски инжењеринг Жељко Томић.

Обједињавање уплате смањује администрацију 

Такође, високе оцене заслужили су предлози за дигитализацију процедуре промене презимена и пребивалишта у личној карти, увођење електронске фактуре, електронске уплате такси институцијама, као и рефундације ПДВ-а за први стан, навео је Томић.

Холанђани и Французи куповину половног аутомобила могу да заврше потпуно електронски, док купац и продавац у Србији морају да прођу осам корака и исто толико шалтера – од овере уговора код нотара, преко пријаве пореза до регистрације и плаћања свих обавеза у тим пословима (у анализу нису укључене замена саобраћајне дозволе и плаћање комуналне накнаде).

Већ први корак, овера уговора, не постоји у Холандији, Словенији, Немачкој, Аустрији и Француској, с којима је направљено поређење, док у Холандији и Немачкој уговор може да буде и усмен.

Такође, у Србији купац и продавац обаве укупно седам плаћања (по две МУП-у, НБС и пореским органима и једно нотарима) и обједињавањем уплате на један рачун велики део администрације би био смањен.

Корак даље било би увођење електронског плаћања уместо одласка у пошту или банку.

Иако постоје агенције за регистрацију преко којих је могуће завршити овај посао на једном месту (уз провизију), право решење било би омогућавање да све неопходне документе грађани могу да поднесу електронским путем, а да оне податке које већ поседују, институције прибаве саме.

ТопПрес/ Извор: Танјуг