foto-tanjugfoto-tanjug

Само држава може да стане на пут преварантима у туристичким агенцијама, који сваке године оставе на стотине путника без аранжмана. Тако ће, новим законским прописима, бити уведена и ригорознија мера за оснивање саме агенције, али и обавеза њеног лиценцирања. Чак ће бити уведене „црне“ и „беле“ листе туристичких агенција.

Обавезаћемо агенције да на дневној бази, у реалном времену, шаљу све уговоре инспекцији, од оних са туристима, па до полиса – каже за „Новости“ министар трговине Расим Љајић. – Инспекција ће да прати сваки пораст броја путника и контролише, јер би већи ризик био ако агенција пропадне. Ми иначе спроводимо контролу, али ће она сад малтене бити на дневном ниову. Све што су агенције досад слале осигуравајућим кућама, сада ће морати и инспекцији.

Према речима министра Љајића, инспекција ће појачати контролу како би се спречило да се агенције које раде 25 година угасе за неколико сати.

– Није реално да се уведе некаква државна туристичка агенција, јер би онда стизале замерке за монополски положај – наглашава Љајић. – Очекујем да све мере буду регулисане законом, а делом и правилником. Закон би требало да буде усвојен на јесен, јер је већ у процедури.

Када је реч о „црним“ и „белим“ листама, то значи да ће путници на сајту Министарства туризма моћи да виде коју врсту лиценце има туристичка агенција, да ли је било раније примедаба на рад и да ли су подношене пријаве. Биће уведене три категорије лиценцирања, како би се заштитиле мале агенције које добро раде, а пре свега како би се заштитили путници – истакао је Љајић. – То су А, Б, Ц лиценце и то подразумева да ће агенција која има А лиценцу морати да плати 500.000 евра полису осигурања и 50.000 депозит, за полису Б – 400.000 евра осигурања и 25.000 евра деопозит и за полису Ц – 300.000 евра за полису осигурања и 15.000 евра депозита. Забраниће се и субагентима, да се код њих уплаћују средства, већ мора новац директно да се уплати организаторима. Велике агенције су предлагале већи депозит, чак и да се уведу банкарске гаранције, али би тада остало само 10 агенција.

И док се нови закон „крчка“, надлежни у Националној асоцијацији туристичких агенција (ЈУТА), покушавају да реше проблем туриста који су остали без својих летовања због пропалих туристичких агенција „С.А.Б травел“ и „Џез травел“ из Чачка. За те туристе има наде, јер су агенције биле чланице ЈУТА, док сви они који су имали уплаћена летовања или купљене авио-карте преко „Флај Флај травела“ могу да се опросте од свог новца.

– Агенција „Џез“ дефинитивно је престала са радом, и има рок од 15 дана да врати паре, уколико се то не деси, покреће се гаранција путовања и сви путници ће бити обештећени у потпуности – испричао је Александар Сеничић, директор ЈУТА. – Све инспекције су тамо, и на сву срећу нема много путника. Када је реч о „С. А. Б. травелу“, њима је рок истекао, а ми смо спремили процедуру за пријављивање и обештећење путника. Рок за предају документације биће до 15. августа. Надамо се да ће туристима бити враћено и до 90 одсто уплаћеног аранжмана.

Како објашњава Сеничић, ове две агенције јесу биле чланице ЈУТА, али претходних 20 туристичких агенција које су пропале нису биле код њих. Ти путници су остали и без пара и без аранжмана.

ПРОЦЕДУРА ЗА ОДШТЕТУ

Сви путници оштећени у агенцији „С. А. Б. травел“ треба да имају оригиналну документацију, да попуне захтев који је постављен на сајту ЈУТА у електронској форми, одштампају га и потпишу. Уз то, потребан је уговор о путовању, доказ о уплати и гаранција путовања коју су добили приликом потписивања уговора. Детаљне информације могу се пронаћи на сајту www.yuta.rs

ТопПрес/ Извор: Вечерње новости