shutterstockshutterstock

Банке затишје у време годишњих одмора користе да поскупе своје услуге, чак и за 50 одсто! Како су се “Новостима” пожалили клијенти појединих банака, протеклих дана добијају обавештење да дођу на шалтер и потпишу нови тарифарник услуга или у противном – могу без “пенала” да напусте банку. А, банке осим што зарачунавају провизије које никада нису наплаћивале, попут упита стања на сопственом банкомату или додатне накнаде за електронско банкарство, редом подижу цене свих осталих провизија.

Откако им је приход од камата, због ниских стопа на кредите, све мањи – за целе три милијарде динара у 2017. години – банкари подизањем разних провизија успешно надомештају тај губитак. Тако већина банака почиње да зарачунава намете на оно што до сада није наплаћивала, попут упита стања на сопственом банкомату, или провизија за плаћања преко компјутера и мобилног телефона. Истовремено, подиже се цена већ постојећих намета, и то знатно, нарочито за разна плаћања на шалтеру и слање, опомена где је цена упола већа. Тако обична опомена да је клијент у минусу сада кошта бар 300 динара, упит стања на банкоматима од 15 до 30 динара, а дупло више уколико ово питање “поставите” банкомату туђе банке…

Народна банка Србије најавила је, кроз усвојене измене закона о платним услуга, јавно објављивање најзначајнијих провизија свих банака на свом сајту. И то тако да грађани могу лако да их упореде и оцене која банка им је најскупља, а која најјефтинија за управљање својим буџетом. Примена овог закона почиње 17. марта 2019. године, али још није познато које ће тачно провизије да се нађу на сајту. Извесно је да ће бити реч о онима које кориснике највише “ударају по џепу”, као и онима које се најчешће наплаћују.

Законом је предвиђено да Народна банка Србије прописује листу од најмање десет, а највише двадесет репрезентативних услуга повезаних с платним рачуном за које корисници платних услуга плаћају накнаде, а које нуди најмање један пружалац платних услуга у Србији – речено је “Новостима” у НБС.

Законом је предвиђено да НБС донесе прописе за спровођење овог закона, укључујући и листу репрезентативних услуга, најкасније до 16. децембра ове године.

– Када је реч о листи репрезентативних услуга, тренутно је у току анализа европске правне праксе, након чега ће се приступити изради листе – прецизирају у централној банци. – Критеријуми којима ће се НБС водити приликом израде листе репрезентативних услуга су учесталост коришћења услуге и износ трошкова којима су изложени корисници при коришћењу дате услуге, односно, на листи ће се наћи услуге повезане с платним рачуном које се најчешће користе, као и оне платне услуге које корисника излажу највећем трошку. Ово ће обезбедити већу транспарентност и олакшати кориснику избор пружаоца платне услуге. Јавност ће благовремено бити обавештена о томе које све услуге ће се наћи на листи.

ЛЕТЊА АКЦИЈА

Прегледом интернет-страница овдашњих банака уочава се да банке увелико мењају своје тарифе накнада. Уколико то нису учиниле уочи усвајања новог закона о платним услугама, током априла и маја, користе летње месеце за усклађивање својих ценовника са, како наводе, „тржишним кретањима“.

ТопПрес/ Извор: Вечерње новости, Д. И. Красић