FOTO-TANJUGFOTO-TANJUG

У Пословном удружењу друмског саобраћаја Србије кажу да би градски саобраћај у великим центрима већ следеће године могао бити обустављен због недостатка возача. У Србији је борба за возаче већ почела. Стране агенције организују запошљавање и добијање лиценци у Словенији и Хрватској где већ ради неколико хиљада наших возача. Месечно се може зарадити и по неколико садашњих плата па није ни чудо што наши пензионери возе аутобусе у Бечу или Минхену и Љубљани.

Следећа година ће бити преломна кажу стручњаци јер већ на пролеће наши профеисоналци добијају такозвани европски сертификат о стручној оспособљености, који уз дозволу боравка аутоматски значи могућност одласка у неку од земаља Уније на рад.

Немачка се спрема да током следеће године прихвати три милиона радника, од чега ће више од 30 одсто бити из саобраћајне струке. Таква сеоба радне снаге довешће до бољег вредновања овог занимања на нашем тржишту што домаћи послодавци не могу да плате и да остану конкуретни.

„Уз стално поскупљење горива, које се тиче и градских и међународних превозника сигурно је да простор за плаћање возача и радне снаге је све мањи. То ће сигурно да произведе проблем“, сматра Душан Николић из Удружења превозника у Привредној комори Србије.

Код нас већину аутобуса и камиона возе пензионери, а о томе говори податак да запослени у друмском саобраћају у просеку имају 55 година, а дешавало се да по уговору о делу буду ангажоване и особе старије од 70 година.

„Радио сам до 65 година док нисам стекао старосну пензију, наставио сам одмах у фирми радити, направио уговор са послодавцем, моје колеге одалзе у Хрватску, Словенију Немачку“, рекоа је Јовица Милановић, возач у међународном транспорту.

У ауто-школама кажу да не могу да нађу инструкторе за Ц, Д и Е категорију што ће додатно изазвати проблем.

„То је већ можемо рећи критична ситуација, јер инструктора за велике категорије практично нема. То је нека стара генерација која сада обучава, када они оду у пензију не знам ко ће обучавати“, истакао је Марко Манојловић из Ауто-школе „10 плус“.

Власници фирми за превоз траже да се граница за полагање за Ц и Е категорију спусти на 18 година а за Д и Е на 20 година. Тиме би годишње могли да добијемо и до 2.000 младих возача. У цео процес треба да се укључи и Војска Србије кроз служење војног рока тиме би могли да добијемо јос 500 квалификованих возача годишње.

ТопПрес/ Извор: РТС