foto ilustracija profimedia alamy

Тржиште аутомобила у Србији расте због веће куповне моћи и бољих услова финансирања и ове године је у девет месеци продато 23.437 нових аутомобила, што је за 18 одсто више него у истом периоду лане, кажу у Српској асоцијацији увозника возила делова.

Ове године је повећана и продаја луксузних аутомобила из премиум сегмента и то у првих девет месеци 2.006 аута: 801 мерцедес, 677 аудија и 528 BMW-а, рекао је Танјугу председник Асоцијације Милош Петровић.

„Први пут у Србији имате податке о новорегистрованим аутомобилима, а не о жељама продаваца које пријављују, већ званично колико је нових аута регистровано. У првих девет месеци прошле године било продато око 20.000 возила“, рекао је он.

Петровић истиче да већ годинама уназад тренд раста од 10 до 15 одсто, али да ће раст продаје нових аутомобила у 2018. износити око 20 одсто у односу на прошлу годину.

Асоцијација очекује да ће ове године бити продато нешто више од 30.000 нових возила.

Највише нових аутомобила ове године је продато марке шкода, фијат, рено, форд, хјундаји, чија годишња продаје обично прелази цифру од по 2.000 и 3.000 возила.

„То су аутомобили који се традиционално највише продају, наши људи воле те аутомобиле и вероватно су најприступачнији за финансирање. Интересантно је да је дошло до пораста продаје јапанских брендова као што су сузуки, тојота и хонда који полако освајају купце, вероватно због безбедност, екологије и поузданости“.

Говорећи о томе шта је утицало на већу продају нових аутомобила, Петровић наводи да су компаније почеле да мењају возне паркове, али и да је сада финансирање далеко лакше, као и да је куповна моћ на тржишту повећана.

„Сада је једноставније купити нови аутомобил или га узети на оперативни лизинг“, казао је он.

Потенцијал српског тржишта је, према његовим речима, свега 100.000 возила, а у преткризној години, пре око 10 година, било је 60.000 продатих нових возила. Петровичх очекује да ће наше тржиште полако достићи ту цифру.

Додаје да је дошло до још већег раста увоза половних возила у Србији и да је за девет месеци увезено 97.000 половњака.

У нашу земљу је прошле године увезено укупно 153.000 половних возила.

„Мислим да је то превише половних аутомобила, које Европа неће, а то су аутомобили старији од 10 година“, навео је он.

Петровић каже да већина грађана може да купи само такве половне аутомобиле и да би требало покушати да се ти аутомобили технички сертификују пре него што уђу у земљу.

„Да се провери емисија гасова, техничка исправности и тек онда да могу да уђу у Србију, а не да се деси ово што је сада било, да су увезли аутомобиле, али се променио закон о техничким прегледима и сада не могу да се региструју“.

У Србију могу легално да се увезу аутомобили и са стандардом мотора евро 3, што значи од 2000. годишта.

Додаје да се код премиум марки продаја углавном креће између 500 и 1.000 нових возила годишње, код мерцедеса, аудија и BMW-а.

„Сада су се у поремиум сегменту појавили и ренџ ровер и још неки луксузни брендови. Ти скупи аутомобили се увек са истом клијентелом договарају, наручују и купују и ту нема неких скокова и падова, константно се та бројка врти између 500 и 700 аутомобила у зависности од бренда.

Прошле године је ауди забележио највећу продају са око 900 аутомобила.

Петровић наводи да је и Фијат члан Асоцијације и да је фабрика у Крагујевцу, колико је информисан, наставио без проблема да ради, иако су медији раније јављали да десетогодишњи уговор истиче 29. септембра ове године.

„Ако уговор није раскинут, аутоматски је продужен. Колеге из Фијата нормално раде. Када је реч о продаји у Србији, ланча и алфа се полако позиционирају. Фијат стандардно има добре цене, добро се продају и комерцијална возила за привреду добро. Фијат је у самом врху продаје возила код нас, као и годинама уназад“.

Петровић сматра да фабрика у Крагујевцу има капацитете за производњу новог модела.

„Надамо се да ће се наћи решење и да ће се попунити капацитет фабрике и да ће се производити, не око 100.000 возила, већ можда и 200.000 нових возила годишње. С обзиром да тржиште расте постоје две варијанте или да се прави нови модел или овај исти, али на хибридни или електрични погон“.

Када је реч о електричним аутомобилима, у Србији је до сада укупуно продато 150 електрчних возила и око 250 хибридних, рекао је и изразио наду да ћемо ускоро уредити законски и ту област и стимулисати продају таквих возила.

Како је рекао, у Србији је прошле године продато 19 возила која су потпуно на електрични погон.

Држава је поставила пет пуњача на свим граничним прелазима, а биће набављено на тендеру још 10 нових пуњача.

„Али, без стотинак пуњача неће доћи сви велики светски произвођачи, који иначе сами постављају пуњаче за кориснике својих модела“, додао је Петровић.

ТопПрес/ Извор: Танјуг