Фото: ТопПрес

У Србији је јутрос почело ПИСА 2022 тестирање функционалног знања ученика и трајаће до 18. априла.

Школе које учествују у истраживању изабране су методом случајног узорка и тестирање се врши на узорку од око 7.600 ученика старих 15 година из 193 школе.

Родитељи не треба да имају никакав бојазан јер резултати ПИСА 2022 тестирања ни на који начин не утичу на успех детета у школи, нити ће школа добити конкретне податке за своје ученике. Резултати су строго поверљиви, а истраживање је потпуно анонимно, рекла је за Танјуг Борка Поповић, директорка Пете београдске гимназије.

Током тестирања ученици на рачунарима раде задатке у доменима читалачке писмености, науке, математике и креативног мишљења.

Теститирање функционалног знања трајаће два сата, а након тога ученици попуњавају упитник у трајању од 35 минута, који испитује њихове ставове према животу, школи и учењу. Не постоји посебна припрема за ученике идеја је да се покаже досадашње стечено знање и реално стање образовног система”, истакла је Марија Обрадовић, наставница хемије и кординаторка ПИСА тестирања.

Ружић: ПИСА тестирање важно за унапређење образовног система

Министар просвете, науке и технолошког развоја Бранко Ружић изјавио је данас да очекује да ће ПИСА тестирање у Србији, које је почело у уторак, показати докле је доспео образовни систем и да ће допринети његовом унапређењу и изразио очекивање да ће резултати бити на нивоу претходног истраживања из 2018. године.

Ружић је посетио Четврту београдску гимназију, једну од 193 школе у којима се спроводи ПИСА тестирање, и разговарао са ученицима који учествују у истраживању за које каже да је једно од најпроминентнијих међународних евалуација образовних параметара које се спроводи широм света.

„Очекујемо да тестирањем читалачких компетенција, природних наука, математике и креативног мишљења установимо докле је образовни систем доспео. Мислим да ћемо имати повратну информацију и још више материјала како да унапредимо наш образовни систем „, рекао је Ружић новинарима.

Подсетио је да је након претходног тестирања из 2018. године национални ПИСА центар у сарадњи са Заводом за вредновање квалитета образовања и васпитања почео да ради на образовним стандардима за 13 предмета у основним школама који ће, каже, бити завршени до краја године, а да након тога следе обуке за наставнике.

„То ће свакако утицати на будуће резултате на ПИСА тестирању. Очекујем да садашњи резултати буду на нивоу претходних и надам се да ће бити за нијансу бољи „, казао је министар.

Ружић је рекао да је ковид пандемија утицала на образовни систем у Србији који је оценио, у тим условима показао адаптибилност, способност, иновативност и креативност захваљујући, како каже, способности наставника и дисциплини ученика, али и улози Владе Србије и свих ресора који су били укључени у обезбеђивање потребних алата за онлајн наставу.

Указао је да пандемија оставља одређени утицај и да ће се рефлексија тог утицаја уочити на ПИСА тестирању, не само у Србији већ и у остале 84 државе у свету у којима се спроводи истраживање.

„То су ствари које ће указати на реалност сваког појединачног образовног система. Не треба бити популиста, треба мирне главе сагледати шта ти резултати говоре, као што је то урађено и претходног пута, и определити одређене мере у складу са Стратегијом образовања и акционим плановима и мислим да ће све бити у реду „, рекао је Ружић.

Министар смата да један од могућих разлога за резултат на претходном ПИСА тестирању демотивисаност ученика јер се, како је објаснио, ПИСА тестирање не оцењује и не улази у редовни успех.

„Важно је да им се истакне да се на овакав начин, изношењем стеченог знања, боре и за бољи образовни систем за будуће генерације, као и да се боре за своју земљу која на тај начин подиже на планетраној лествици земаља у којима се спроводи ПИСА тестирање „, рекао је Ружић.

На питање да ли има амбицију да на месту министра просвете дочека резултате ПИСА тестирања, који ће бити објављени у децембру 2023. године, Ружић је рекао да се не ради о личним амбицијама.

„Пустите политику, ово радим докле радим „, рекао је Ружић.

Директор Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања Бранислав Ранђеловић навео је да је Министарство просвете у јануару 2020. године почело измену стандарда и да се резултати тих промена могу очекивати за четири до осам година.

„Нажалост, нисмо кренули са тим 2013. године када смо имали лоше резултате. Можда бисмо већ сада могли да очекујемо бољитак, али битно је да образовни систем ради на томе „, казао је Ранђеловић.

Указао је да осим ПИСА истраживању постоје и друга важна истраживања попут ПИРЛС које је рађено прошле године када је тестирана читалачка писменост десетогодишњака.

Најавио је да ће у априлу и мају први пут бити спроведено истраживање у познавању грађанских вештина и знања ИЧС, које се ради међу ученицима осмог разреда основних школа, док ће у мају бити спроведено истраживање информатичких способности.

„Тек када склопимо резултате и повратне информације са свих истраживања имаћемо праву слику. Постоји добра воља да свако истраживање максимално искористимо и да повратни подаци увек доведу до неких корака. Вероватно нам је то недостајало у претходним циклусима „, рекао је Ранђеловић.

Навео је да се контрола квалитета образовања ради на два паралелна колосека, кроз међународна и домаћа истраживања.

Од домаћих тестирања, каже, за сада постоји само мала матура, док трају припреме за увођење велике матуре у 2024. години.

„Надамо се да ћемо моћи да уведемо и неко тестирање пре велике матуре, да се на време региструју проблеми и нешто поправи. То захтева много времена, труда и новца, али идемо у смеру да имамо комплетну контролу квалитета нашег образовног система што ће дати боље и функционалније знање будућих генерација „, рекао је Ранђеловић.

ПИСА истраживање трајаће до 18. априла, а тестирање ће се обавити на узорку од 7.600 петнаестогодишњих ученика из 193 школе, од којих је 178 средњих стручних школа и гимназија и 15 основних.

Школе су изабране методом случајног узорка.

Током тестирања ученици ће на рачунарима радити задатке у доменима читалачке писмености, науке, математике и креативног мишљења.

Истраживање се спроводи од 2000. године, а Србија је учествовала у истраживањима 2003, 2006, 2009, 2012. и 2018. године.

ПИСА 2022 истраживање спроводи Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, у улози националног ПИСА центра.

ТопПрес/ Извор: Танјуг