foto-thinkstock-foto-thinkstock-

Протекле седмице и на нашим пупама гориво је коначно почело да појефтињује. Цена бензина нижа је за два динара, па литар сада кошта око 156 динара, док је цена евродизела пала тек за 50 пара, литар је око 169,40 динара. Ове седмице најављују се нова снижења.

На лондонској берзи, која је пресудна и за наше тржиште, барел нафте типа „брент“ почетком октобра коштао је 86 долара, што је био четворогодишњи максимум. Цена барела сада је око 70 долара. Зашто се тај пад цена не рефлектује тако брзо и на нашим пумпама?

„И када је расла цена сирове нафте, негде 15. августа је почела да расте, прве промене, први скокови цена су уследили заправо месец дана касније – 15. септембра. И увек је тај неки одложени период утицаја промена глобалних котација нафте на малопродајне цене такав, не осети се одмах истог тренутка. То је увек тако и када цене расту и када се цене смањују“, објашњава Томислав Мићовић из Удружења нафтних компанија Србије.

Шта можемо очекивати у наредном периоду? У „НИС-Гаспром њефту“ који је главни снабдевач, јер има и велепродају, образлажу да је Србија део светског нафтног тржишта и да цену горива кроје два фактора – цене сирове нафте на светским берзама и курс долара.

„Од почетка године цене сирове нафте на светском тржишту порасле су за око шест одсто, док је у истом периоду дошло и до јачања курса долара према динару за 4,71 одсто, што је веома важно јер се целокупан промет сирове нафте и деривата на светском тржишту обавља у доларима. Од средине октобра цена сирове нафте пада. Ако се овакав тренд настави, у наредном периоду требало би да дође до значајног снижења цена и у малопродаји“, саопштавају из компаније „НИС Гаспром њефт“.

Економисти све теже дају процене кретања цена црног злата, јер анализе показују да је светско нафтно тржите под притиском, непредвидиво и све турбулентније.

„Напетости и војнобезбедносна дешавања у региону источног Медитерана потецијално може да угрози руте снабдевања, односно путеве којима се нафта траспортује ка одредиштима у целом свету. Осим транспортних путева такође је важан однос понуде и тражње“, наводи Александар Завишић, инвестициони саветник „Капитал РС“.

Са растом цена горива боре се у читавој Европи. Због најаве увођења пореза на гориво у Француској неки супермаркети од овог месеца из револта продају и деривате по нижим ценама. Добра идеја – у самопослуге и по гориво, што да не, само нека је јефтиније.

ТопПрес/ Извор: РТС