Просечна малопродајна цена евродизела и бензина у Србији за претходних месец дана порасла је за око три динара за литар, док је цена ТНГ аутогаса нижа за 0,6 динара, показују подаци Удружења нафтних компанија Србије.
Сличне промене цена су забележене и на тржиштима у региону, наводи се у саопштењу Удуржења нафтних компанија Србије.
И даље потрошаци у Србији бензин могу да купе по цени која је на нивоу регионалног просека, док је просецна малопродајна цена евродизела у Србија највиша у односу на све земље са којима се границимо, а нижа је само од цене дизела у Грцкој и Албанији.
На повећање цене горива на бензинским станицама у Србији и свим земљама у окружењу утицао је пре свега раст цене сирове нафте.
Тренд раста цене БРЕНТ-а успостављен је још пре три месеца, када је барел ове нафте коштао 50,47 долара.
У последњих месец дана цена БРЕНТа бележи сасвим мале осцилације, највиша вредност од 68,5 је достигнута 20. марта, а јуче је трговање на берзи завршено по цени од 67,83 долара за барел.
Из удружења подсећају да су од нове године ступиле на снагу измене техничких прописа АДН, који захтевају обавезно дупло дно на бродовима који превозе опасну робу, у коју се сврставају и деривати нафте.
Због тога већ три месеца на Дунаву нема довољно пловних објеката за превоз, пре свега дизел горива.
Недостатак адекватних пловила изазвао је значајни раст цене транспорта, тако да увозници деривата нафте ову услугу плаћају најмање 50 одсто скупље него прошле године, наводи се у саопштењу.
Иначе око 30 одсто укупне потрошње евродизела у Србији долази из увоза и транспортује се Дунавом.
Према процени струцњака процес реконструкције танкера траје од осам до 12 месеци и кошта измеду 500.000 и 700.000 евра, док за куповину нових бродова који су усаглашени са новим АДН прописима, бродари морају да издвоје и по неколико милиона евра.
ТопПрес/ Извор: Танјуг