Возач аутобуса који превози децу мора да има возачку дозволу Д категорије најмање три године, а током вожње сви путници у возилу морају бити везани сигурносним појасом, најбитније су одредбе новог правилника о превозу деце.
Превоз деце до сада је био уопштено уређен Законом о безбедности у саобраћају, а нови правилник, који ступа на снагу 1. септембра, прописује важне детаље како се најмлађи путници могу превозити, без обзира на то да ли се ради о школској екскурзији или о одласку деце из неког спортског клуба или културно-уметничког друштва на такмичење или организоване групе деце на летовање.
То је нарочито било потребно због великог броја случајева претходних година, где су децу возили пијани возачи, покварени и несигурни аутобуси… Тако ће, бар ако буде доследно примењиван, правилник спречити да се понављају ситуације као што је била она са младим каратистима из Београда по које је на пут до Бањалуке дошао аутобус са пробушеном гумом, па је пут каснио, а чим су кренули, пукао је каиш на мотору.
Да не помињемо екстремне случајеве, као што је био пример ђака из Пријепоља који су кренули на такмичење у Нови Пазар, а по њих је дошао возач који је био под дејством алкохола.
Према новом правилнику, сва возила за организовани превоз деце мораће да имају потврду о техничкој исправности која није старија од 30 дана. Можда и најважнији услови за безбедност деце на точковима односе се на возача па тако члан 3 правилника, између осталог, каже:
„Обављање организованог превоза деце врши се аутобусом којим управља возач који је 1) психофизички способан да безбедно управља возилом; 2) поседује и носи са собом фотокопију лекарског уверења о способности за возача које није старије од годину дана; 3) најмање три године поседује важећу возачку дозволу одговарајуће категорије“.
„Ништа мање значајна новина тиче се начина на који ће деца седети у возилу током вожње.Обављање организованог превоза деце не сме започети уколико сва деца нису прописно везана сигурносним појасом“, стоји у члану 5 правилника.
То практично значи да се деца неће више возити у аутобусима који немају сигурносни појас на свим седиштима.
Иначе, аутобуси организованог линијског превоза до школе или такозвани школски аутобуси мораће да буду офарбани у жуту боју.
Прописано је и да сви аутобуси који возе децу морају да имају клима-уређај.
Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја поздравља доношење овог правилника.
– То је први акт којим се уређује организовани превоз деце и то је велики корак напред. С тим што постоји простор да се правилник постепено унапређује како у погледу карактеристика возила, тако и у погледу квалитета возача. То значи да би могли да се поставе додатни услови у погледу старости возила и система безбедности, односно да се од возача тражи да није осуђиван за теже саобраћајне прекршаје – истиче Окановић.
Како каже, обавезно коришћење појасева на сваком седишту је посебно значајно.
До сада су многе школе и организатори превоза деце покушавали да уштеде тако што су, рецимо, за 80 малишана користиле само један аутобус, па је по троје деце седело на два седишта. То је сада искорењено увођењем обавезног коришћења појаса на сваком седишту – објашњава Окановић.
Превозници траже одлагање
Пословно удружење друмског саобраћаја „Србијатранспорт“ послало је писани захтев министарки саобраћаја Зорани Михајловић да се примена правилника о начину обављања организованог превоза деце одложи.
– Став је да се посебан линијски превоз, односно свакодневни превоз деце од куће до школе и обрнуто, на рутама до 50 километара, где су градско-приградски услови саобраћаја и где се углавном користе градске улице или саобраћајнице локалног, односно регионалног карактера, не треба стављати у исти кош са ванлинијским превозом који се обавља ад хок на дужим релацијама (екскурзије, наставе у природи), већим просечним брзинама – стоји, између осталог, у захтеву „Србијатранспорта“ који сматра да је „нужно извршити одређене корекције и промене како би се постигао пун ефекат уз минималне трошкове пословања превозника“.
ТопПрес/ Извор: Блиц, Марко Ташковић