Пољопривредници ће ускоро моћи да купе трактор уз подршку државе. Буџет ће субвенционисати до 50 одсто куповину новог трактора склопљеног у Србији. То значи да ће упола цене моћи да купе МТЗ „белорус“, али и неки од индијских модела „махиндра“, „тафе“, ИМТ, „солис“ и кинески YТО. Сви се они монтирају у нашој земљи.
Детаљи програма још нису познати. Како ствари сада стоје, највероватније ће постојати горњи лимит одобрене субвенције. Зна се да ће се подржавати куповина трактора до 81 коњске снаге. До новог трактора пољопривредници су могли да дођу кроз ИПАРД програм, када је подршка износила од 30 до 35 одсто. Сличну помоћ могли су да остваре и млади пољопривредници кроз ранији програм.
„Субвенционисаћемо тракторе који се више од 50 одсто склапају у Србији“, кажу у Министарству пољопривреде.
„Јавни позив ће бити расписан до краја године. Ово ће бити најповољнији услови за куповину новог трактора.“
Произвођачи се радују најављеном програму. Уз подршку ће и они имати више посла.
„За нас је најављени јавни позив велики корак“, каже Драгољуб Швоња, директор Агропанонке. „Очекујемо да видимо детаље. Највероватније ће бити прописан лимит и од тога ће зависити колики удео цене ће се субвенционисати. Белоруски МТЗ те снаге је најскупљи, па може да се деси да подршка буде до 40 одсто. У случају већине других ће то вероватно бити половина цене. Тај белоруски модел, који би улазио у програм, кошта мало више од два милиона динара. Свака помоћ је добродошла и значи и пољопривредницима и нама произвођачима. Ове године ћемо продати 1.900 трактора, због ИПАРД програма, а годишње у просеку продамо 1.500 комада.Пољопривредници признају да нам њиве ору машине у позним годинама. И да би им добро дошле нове. Верују, међутим, да би им права подршка била – јефтиније гориво.
„Механизација јесте доста стара и није лоше омогућити јефтиније тракторе, али има и пречих ствари. Мера од које би имали вајде и мали и велики, на југу и на северу земље, јесте јефтиније гориво за пољопривреднике. Механизацију треба подмладити, али проблем наше пољопривреде је то да они којима је то најпотребније најчешће нису кредитно способни“, сматра Мирослав Киш, председник Асоцијације пољопривредника.
Четири фабрике
У Србији се трактори склапају у четири фабрике. „Агропанонка“ монтира белоруски МТЗ и индијску „махиндру“. У Бољевцима у „ФПМ Агромеханика“ склапа се индијски „солис“. У погону индијске компаније „Тафе“, у селу Јарковац код Зрењанина склапају се „тафе“ и ИМТ. Кинеске YТО тракторе завршавају у новосадској „Агровојводини“.
ТопПрес/ Извор: Вечерње новости