Продаја половних аутомобила у Србији смањена је у периоду јануар-новембар 2020. за осам посто у односу на исти период годину раније, док је продаја нових и лаких комерцијалих возила пала за 25 процената, услед утицаја пандемије коронавируса, према анализи сајта polovniautomobili.com.
Како се прецизира у анализи, током 11 месеци ове године продато је укупно 128.121 половних аутомобила, наспрам 139.383 јединица прошле године, док је нових продато 23.872 комада у односу на 31.602 возила у истом периоду 2019.
Након драстичног пада продаје током ванредног стања и првог таласа коронавируса, тржиште половних аутомобила се опоравило, при чему се од јуна бележи већа продаја него што је то био случај прошле године.
Само у октобру 2020, продато је више од 15.000 половњака, а у новембру 10.590. Ипак, добри продајни резултати у другој половини године нису успели да надокнаде пад продаје из првог полугодишта.
Када је реч о новим возилима, пад продаје је био најизраженији у марту и априлу, у месецима у којима увозници нових возила традиционално бележе добре продајне резултате, пре свега због сајма аутомобила, а који је ове године отказан.
Примера ради, у марту 2019. године продато је 2.929 путничких и лаких комерцијалних возила, док је у истом месецу ове године продато готово упола мање, односно 1.519 комада. У априлу је пад продаје био још драстичнији – са 4.258 јединица лани на само 1.042 комада у априлу ове године.
Ни након укидања ванредног стања интересовање купаца за нова возила није достигло прошлогодишњи ниво. Од маја до новембра продато је 17.162 нових аутомобила, а у истом периоду прошле године 20.752.
Што се тиче старости половњака, у извештајном периоду су се највише куповали аутомобили између 2005. и 2007. годишта, а затим они произведени између 2004. и 2008. Купци су и ове године, као и ранијих, највише тражили половне аутомобиле са дизел мотором. – чак 71 одсто продатих су дизелаш, а 26 одсто бензинци.
Такође, највише продатих аутомобила је са Еуро 3 мотором (42%) и Еуро 4 (32%).
За разлику од купаца половних возила, купци нових су највише били заинтересовани за аутомобиле са бензинским агрегатима, а тек 0,15 одсто купаца се одлучило за електрични аутомобил.
Ситуација са епидемијом корона вируса очигледно је утицала на промену возачких навика једног дела грађана, на шта указује податак да је од укидања ванредног стања забележен велики раст продаје нових мопеда, а нарочито нових мотоцикала.
У односу на претходну годину, у првих десет месеци ове године продаја мопеда скочила је за 12 одсто, а мотоцикала за чак 69 одсто.
Корона криза је утицала и на пад увоза половних аутомобила. Према подацима Републичког завода за статистику, од јануара до октобра ове године увезено је 7,0 одсто мање половних аутомобила него у истом периоду лани. Пад је био нарочито изражен у првој половини године, да би се стабилизовао у летњим месецима. Од јула до октобра увезено је 49.919, а током истог периода прошле године 38.797 половних аутомобила.
ТопПрес/ Извор: Танјуг