Уградња заменских керамичких катализатора је до 200 евра и не исплати се њихово изнајмљивање да би се прошао технички преглед аутомобила, рекао је данас Влада Маринковић из Националне асоцијације техничких прегледа.
Поводом обавезе која наступа од 5. јула да технички преглед неће моћи да прођу бензински аутомобили који немају катализатор и дизелаши са којих је скинут ДПФ филтер, Маринковић је у емисији Уранак ТВ К1 рекао да су процене да ће се ова обавеза односити на око 100.000 возила.
Маринковић је рекао да ништа не може да се уради поводом огласа да се изнајмљују катализатори за 15 евра.
„То је нефункционално и не решава ниједан проблем. Заменски нови катализатор кошта између 100 и 200 евра. Изнајмљивањем се ништа се посебно не уштеди, а увек ће људи бити у проблему ако их полиција пошаље на ванредни технички преглед. Уштеда изнајмљивањем је краткорочна, дугорочно не постоји“, рекао је он.
Рок трајања катализатора код бензинаца је око 200.000 километара и они који буду уградили нов катализатора треба да знају да ће им трајати до краја трајања возила.
Код дизелаша, ДПФ филтери се не мења често, истакао је Маринковић, јер он има свој циклус прочишћења.
Промена ДПФ филтера је поправка која у сервисима, додаје је он, кошта и до 500 евра.
Маринковић је подсетио да се приликом техничког прегледа возачи већ три године обавештавају ако им издувни системи аутомобила нису исправни али да се ретко одлучивао да то и поправи јер до сада није било обавезно.
Он је подсетио да по питању квалитета издувних гасова за сваки аутомобил важе правила у тренутку када је направљен, и навео пример Југа који је први настао 1984. године коме нико неће тражити катализатор.
„Сваки аутомобил који је увезан у Србију после 2014. године пролазио је проверу техничких карактеристика у АМСС. Сви су увезени са катализатором. Ако је прешао много километара катализатор ће морати да буде замењен, да би ауто испунио критеријуме и прошао технички преглед“, рекао је он.
Објаснио је да су се раније метални катализатори скидали и крали са возила јер су у њима биле мале количине племенитих метала.
Професор Саобраћајног факултета Милан Вујанић истакао је пример Немачке где се могу возити аутомобили еуро 3 и нижих стандарда, али не могу да се продају јер их је немогуће регистровати.
Он је апеловао да се више иде на свест возача који треба да знају да са вишком издувних гасова угрожавају ваздух који дишу и они и њихова деца.
„Подржавам да је стандард подигнут на виши ниво. Да аутомобили у сервису буду подешени да би прошли технички преглед. Да раде на начин на који су пројектовани“, закључио је он.
ТопПрес/ Извор: Танјуг