Нафта је на светским берзама све скупља. Барел је догурао до 93 долара, и још ће поскупети – показују прогнозе. То се брзо пресликава и на цене на пумпама. Литар најпродаванијег евродизела, 17 динара је скупљи него у септембру, а бензина десет.

На пумпама у Србији литар бензина кошта до 170 динара, док за квалитетнији дизел треба дати и 187 динара. И течни нафтни гас за аутомобиле већ је достигао сто динара. Највише негодују они којима посао зависи од аутомобила.

Возачи истичу да разумеју рачуницу државе, али да се мора обратити пажња и на њихове услове рада и да је питање докле ће моћи да поднесу високе цене горива.

У „Удружењу нафтних компанија Србије“ кажу да наша земља зависи од увоза нафте и да су цене горива тржишне.

„Нафта је берзанска роба, и Србија, као и друге земље, не може бити изолована од промена на светском тржишту“, истиче Томислав Мићовић, генерални секретар „Удружења нафтних компанија Србије“.

Указује на то да док год сирова нафта поскупљује, то ће се одражавати и на цене на бензинским пумпама. „Тај утицај може да ублажи једино држава снижавањем дажбина које наплаћује на деривате“, подсећа Мићовић.

ОПЕК не жели да одступи од дневних квота

У Организацији земаља извозника нафте (ОПЕК) сматрају да је нагли скок цене црног злата директна последица напетости између Русије и Сједињних Америчких Држава око Украјине. Земље извознице не одступају од договорених квота о повећању производње.

„ОПЕК је одлучио да се држи ранијег договора о додатној производњи 400.000 барела дневно што је недовољно за постпандемијски опоравак и глобалну тражњу“, напомиње Александар Завишић из инвестиционог друштва „Капитал РС“.

Понуда не може да покрије повећану потражњу, а прогнозе указују да би цена барела брзо могла да скочи и на 100 долара.

ТопПрес/ Извор: РТС