Последња деоница обилазнице око Београда, од Стражевице до Бубањ Потока у дужини од 9,74 километара, биће пуштена данас у саобраћај у присуству председника Србије Александра Вучића.

После више од 30 година градње, од Батајнице до нишког ауто-пута код Бубањ Потока, моћи ће да се стигне ауто-путем у пуном профилу, то јест са укупно шест саобраћајних трака, у дужини од 47 километара.

Завршетком обилазнице око Београда преусмерава се саобраћај са преоптерећене основне мреже градских саобраћајница на обилазницу, што доприноси скраћењу времена путовања за транзитне токове, смањењу броја саобраћајних незгода, трошкова експлоатације возила, штетних гасова и буке од возила на ужем градском подручју, кажу у Путевима Србије.

Обилазница око Београда повезује крак Коридора 10б, Е-75 (граница са Мађарском, Хоргош – Нови Сад – Београд) са Коридором 10, Е-70 (граница са Хрватском, Батровци – Београд), државни пут ИБ реда број 26 и Рутом 4, Е-763 „Милошем Великим“ (Београд – Пожега – граница са Црном Гором Бољаре) и поново делом Коридора 10, Е-75 (Београд – Ниш – Прешево – граница са Македонијом).

Иако је сада обилазница ауто-путем спојена са Коридором 10 код Бубањ Потока, најављено је да ће се ускоро градити и наставак, тзв. сектор Ц од Бубањ Потока и Винче, преко Дунава, до Панчева, у дужини од 31 километар, како би се наставио саобраћајни прстен.

Предвиђена је градња комбинованог друмско-железничког моста преко Дунава, између десне обале насеља Винча и леве обале насеља Старчево, и наставак железничке пруге Бели Поток-Панчево у дужини од 29 километара.

На том потезу планирана је градња два тунела, Бубањ поток и Лештане, као и велики друмско-железнички мост код Винче.

До сада су возила од Стражевице до Бубањ Потока користила Кружни пут.

Сектор 6 београдске обилазнице састоји се од две траке (пун профил) аутопута од тунела Стражевица до петље Бубањ Поток (укључујући и петљу), у дужини од 9,74 км.

У оквиру сектора 6 комплетно је изведена и десна и лева трака аутопута, која укључује отворену деоницу трасе, тунел Бели Поток, петље Авала и Бубањ Поток, два моста у трупу аутопута: мост бр. 16 и мост бр. 17, два надвожњака у петљи Авала, осам мостова у петљи Бубањ Поток, као и четири надвожњака дуж сектора 6.

Када је реч о тунелу Бели Поток, лева цев и десна цев дуге су по 360 метара.

Радове су изводили кинеска комапнија Поwер Цхина, азербејџански Азвирт и домаћи подизвођачи.

Извођач радова је Поwер Цонструцтион Цорпоратион оф Ћина Лтд, подизвођач АзВирт огранак Београд, а стручни надзор су обављали Грађевински Институт Централна Путна Лабораторија д.о.о. и Макспро д.о.о, Адомне д.о.о. и Аба-геодетска кућа д.о.о .

Они су градили другу траку обилазнице око Београда, од новог моста на Сави код Остружнице до Стражевице заједно са новим тунелом, и обе траке до Бубњ Потока – (секторе 4,5 и 6 у дужини од 20,4 км), а уговорена вредност радова заједно са анексима износи 325,1 милион евра.

Пројекат је финансиран 15 процената из буџета Србије, а преосталих 85 процената од кредита кинеске Ексим банке.

Обилазница ће смањити број возила на мосту Газела, који је један од наших најоптерећиних саобраћајница, преко којег дневно пређе између 200.000 и 250.000 људи, скоро 130.000 возила, више од 7.000 лаких камиона и више од 3.000 возила јавног превоза.

На траси обилазнице, у јуну 2022. године, отворен је Сектор Б5 обилазнице око Београда, од петље Орловача до Стражевице заједно са новим (левим) тунелом Стражевица.

Реч је о деоници дугој око четири километра, где је завршена лева трака ауто-пута са три моста и лева тунелска цев испод брда Стражевица дужине 720 метара.

Претходних година су изграђене деонице обилазнице од Батајнице до Добановаца и Остружнице, са новим мостом на Сави који је изграђен поред старог остружничког моста.

Седамдесетих година прошлог века започело се са плановима око изградње саобраћајног прстена око Београда којим би се тешки теретни саобраћај изместио из главног града.

Планови о изградњи обилазнице прављени су у време изградње некадашњег аутопута Братство и Јединство који је замишљен као главна путна саобраћајница тадашње СФРЈ.

Пројекат изградње саобраћајног прстена око Београда, који је израдио Институт за путеве, предвиђао је да се повежу Батајница, која се налази на новосадском аутопуту, Добановци на загребачком аутопуту, Остружница на Обреновачком и Бубањ Поток на нишком аутопуту.

Већ тада је план био да обилазница настави преко Лештана до Панчева.

Са градњом једне траке приоритетне деонице од Добановаца до Бубањ Потока започело се крајем осамдесетих и почетком деведесетих година прошлог века уз помоћ кредита који је одобрило неколико европских банака.

Радови су због распада савезне државе, рата и санкција касније били обустављени, па поново настављени.

Неимари су крајем априла 1999. године завршили радове на деоници од Добановаца до Остружнице.

Непосредно пред отварење за саобраћај 29. априла 1999. године бомбардован је највећи објекат на траси – мост преко реке Саве код Остружнице.

Срушена је челична конструкција дужине 297 метара и оштећена конструкција преко два поља дужине 99 метара. Обнова моста трајала је од

29. јула 2002. до 23. децембра 2004. године.

Тада су настављени и радови од Остружнице према Орловачи, који су обухватали тунеле: Липак и Железник као и тунел Стражевица, велики број

мостова, надвожњака, подвожњака и две петље.

На траси од Ибарске магистрале до Стражевице најинтензивнији радови били су на изградњи три велика моста и то моста број 13 преко Кијевског потока дужине 555 метара, моста број 14 дужине 73 метра и моста број 15 преко Топчидерске долине у дужини од 661 метара, као и на траси између мостова у дужини од 3,1 километара.

Крајем 2008. године отворена је деоница од Остружнице до Орловаче, а у мају 2012. године завршен је и пуштен у саобраћај део обилазнице око Београда, од Батајнице до Добановаца и од Орловаче до новог тунела Стражевица, у укупној дужнини од 16 километара.

Председник Александар Вучић је у јануару 2016. године свечано обележио почетак радова на изградњи другог моста преко реке Саве код Остружнице који је део обилазнице Београда, мост близанац постојећем, који спаја петље Сурчин и Остружницу.

У априлу 2016. године у саобраћај је пуштена и друга трака ауто-пута на обилазници Београда од Добановаца до остружничког моста, а у новембру исте године са кинеском компанијом Поwер Ћина потписан је и комерцијални уговор за наставак изградње обилазнице.

Грађевинци из кинеске компаније са подизвођачима, имали су задатак да изграде леву траку ове саобраћајнице, пробију другу цев тунела Стражевица, као и да после овог објекта трасирају ауто-пут у шест трака до Бубањ потока.

У Србији је од 2012. године изграђено више од 400 километара ауто-путева и брзих саобраћајница, а у овом тренутку гради се око 500 километара.

ТопПрес/ Извор: Танјуг