Европска унија ће доделити бесповратна средства за креативне и иновативне идеје у области туризма и културног наслеђа. Укупна финансијска подршка износиће више од 200.000 евра, од којих ће бити награђено 12 пројеката у шест општина и градова у Србији. Намена ових пројеката је да на иновативан и одржив начин обогате туристичку понуду и тиме допринесу економску оснаживању локалних заједница, каже се у саопштењу за медије.

Пројекти ће бити подржани кроз програм „ЕУ за културно наслеђе и туризам“, који се спроводи у оквиру Немачке организације за међународну сарадњу ГИЗ, а који управо има за циљ развој туризма и промоцију културно-историјског наслеђа. Културне институције, јавна предузећа, удружења и туристичке организације су креатори и носиоци ових иновативних пројеката који ће се реализовати у Тополи, Неготину, Доњем Милановцу, Кладову, Зајечару и Голупцу.

Зајечар, град српског глумишта, осмислио је пројекат „Филмстатиц Еаст Сербиа“, у којем ће се пронаћи и промовисати локације за будуће филмске продукције. Источна Србија је већ била сцена многих филмова и серија, што су као туристички производ препознали Тимочки омладински центар и Српска филмска асоцијација. Идеја је да се одређене локације документују и објаве на сајту локација за филмска снимање, чиме ће интересантни предели Зајечарског округа, али и општина Неготин и Мајданпек, промовисати преко филмске траке. Осим тога, биће обучени локални скаути, који ће управо проналазити филмске локације и документовати их, што ће допринети укључењу локалног становништва али и локалних прича које овај регион чува.

Спајање глуме и туризма у Зајечару се ту не завршава. Народно позориште Тимочке крајине, које носи назив по „глумчини“ Зорану Радмиловићу, понудиће посетиоцима „Инспиративно искуство“, односно представе на аутентичним локацијама. Нови облици туристичко-сценског перформанса биће „Уживање са Дионисом“ инспирисано античким божанством чији је мозаик пронађен у римској царској палати Феликс Ромулијани надомак Зајечара и „Влашка магија ИнВиво“, инспирисана богатом културом Влаха. На драматуршки начин ће ова два симбола источне Србије бити дочарана публици и постати део туристичке понуде.

Трећи пројекат који ће Европска унија подржати у граду на Тимоку је „Магија Источне Србије“ који ће спровести Зајечарска иницијатива. У оквиру овог пројекта биће снимљене већ популарне атракције, али и оне локације које нису познате широј публици, те тиме презентовати „мистичности“ овог региона. Продукцијом промотивних видеа и креирањем веб странице, магичне локације источне Србије ће допрети до домаћих и страних туриста, што наговештава повећање у броју туриста.

Многобројне атракције општине Неготин, попут Музеја Крајине, Куће Хајдук Вељка, Мокрањчеве Спомен куће, аутентичних Рогљевачких, Рајачких и Смедовачких пивница, камених прерасти Вратне, истоименог манастира, и манастира Буково и Короглаш, постаће приступачније посетиоцима уз мобилну андроид апликацију и аудио водиче. Преко апликације, посетиоци ће моћи да доживе Неготинску Крајину кроз виртуелне туре, а уз аудио водиче ће имати могућност да на енглеском, немачком или српском језику сазнају више о богатој историји Неготина. Представници Музеја Крајине, који су аплицирали за овај пројекат, наводе да ће увођењем ИТ решења повећати број посетилаца, поготово младих.

Други пројекат у Неготину је Вокални етно фестивал младих, који се бави очувањем и развојем традиционалне музике источне Србије и Балкана међу младима људи, са низом едукативних радионица, такмичења и наступа. Овај јединствени фестивал организује креативно удружење „НЕГО“, које ће средства Европске уније искористити како би на иновативне и креативне начине употпунили доживљај посетилаца.

Кладово, варош која баштини наслеђе Римског и Османског царства, и, како кажу, место „где је Дунав најлепши“, имаће прилику да све своје приче исприча свету преко мобилне апликације. Дизајнирањем апликације, створиће се четири тематске туре кроз приче, фотографије и видео записе. Прва тура је стаза „Путем вере, обреда, гурмана и рукотворина“, са акцентом на верске и народске обичаје и традицију. Друга је „Шумске бајке“ кроз коју ће се посетиоци упознати са природом од Бледеријских водопада до Вратне. Трећом туром ће се ићи „Трагом археологије“, односно обилазак локалитета тврђаве Фетислам, римског утврђења Дијане, Трајанове табле и Трајановог моста. Последња ће водити љубитеље филма на локације где су снимани филмови и ТВ серије у источној Србији. Носилац овог виртуелног пројекта је РТВ Кладово у партнерству са Српском филмском асоцијацијом и ЈП „Србија шуме“.

Пројектом „Паметно пристаниште“ Јавно-комунално предузеће „Доњи Милановац“ ће омогућити туристима који путују Дунавом да се преко интерактивних табли и екрана упознају са знаменитостима и атракцијама још једне дунавске вароши. Посебну занимљивост ће представљати приче о „старом“ Доњем Милановцу који је услед изградње ХЕ Ђердап потопљен, али и о неолитском наслеђу Лепенског Вира, великих задужбинара попут Капетан Мише Анастасијевића, аласких легенди и Националног парка Ђердап.

Обиласком Лепенског Вира, туристи ће моћи да пронађу јединствене сувенире који ће бити дизајнирани по угледу на оригиналне археолошке артефакте. Осим имитација оригинала, управа Лепенског Вира ће изабрати најкреативнија решења студената Факултета савремених уметности, који ће се са иновативним дизајном сувенира такмичити на конкурсу „Инспирисани Лепенским Виром“. Најбољи радови ће бити награђени, а сувенири ће постати мала уметничка дела намењена посетиоцима. За даљу производњу одабраних сувенира, биће обучени радници Туристичког простора Лепенски Вир, као и млади из Доњег Милановца.

Са идејом да се кроз маштовите сувенире представи локална традиција и историја аплицирали су и представници тврђаве Голубачког града. Циљ пројекта је да се ојачају локални произвођачи који развијају уметничке, иновативне и креативне сувенире, који ће бити подељени на четири тематске целине. Прва би представила „митолошка бића Голупца“, којом ће преко свилених марама и керамичких чаша бити приказани митолошки ликови везани за тврђаву. Други мотив је везан за традиционалну народну ношњу, са акцентом на одевне предмете источне Србије. Трећа целина ће представити мотиве српске средњовековне жене, док ће четврта бити витешко оружје из петнаестог века, односно стрела која је у том периоду употребљавана на Голубачкој тврђави.

У самом насељу Голубац, Туристичка организација Голубац и Народна библиотека Вељко Дугошевић ће, такође уз подршку Европске уније да на иновативан начин представе легенде и митове подунавског града. Кроз 3Д анимације, визуелне и аудио ефекте, посетиоцима ће моћи интерактивно да се упознају са локалном историјом, легендама, и причама локалних мештана. Поред тога, биће урађена и туристичка сигнализација и организовани многобројни догађаји, чија ће сврха такође бити представљање голубачких прича, историје и културе.

Осим источне Србије, пројекат „ЕУ за културно наслеђе и туризам“ ће подржати и два пројекта из Тополе. Опленац и Опленачка берба су две атракције које махом туристи посећују у Тополи. Осим тога, Топола чува богату културно-уметничку понуду коју треба приближити посетиоцима. Због тога су Туристичка организација Опленац и Културни центар Топола осмислили пројекат „Дигитални прозор ка свету културе Тополе“, који подразумева интерактивне екране преко којих ће се туристи упознавати са културом, уметношћу и историјом Тополе. У дизајнирању екрана и њихових садржаја учествоваће млади креативни људи, а због своје мобилности, културни „прозори“ Тополе ће моћи да се користи и на сајмовима и изложбама у циљу промоције шумадијског града.

Вино из Тополе представља одличан туристички производ, посебно када се уклопи са Краљевом винаријом, која је део Опленачког комплекса. У циљу боље промоције и препознатљивости на тржишту, Удружење винара Шумадије је искористило прилику да аплицира за креирање дигиталне платформе, на којој ће бити истакнути вински производи. Осим тога, на платформи ће бити омогућена и онлајн продаја што ће омогућити локалним произвођачима да пронађу купце из било ког дела света. Уз оглашавање и кампање на друштвеним мрежама, винари из Шумадије ће успети и да своје тржиште прошире на међународни ниво, а Тополу учине препознатљивом у свету винара и обожаватеља вина.

Подршком креативних, одрживих, дигиталних и интерактивних идеја, пројекат „ЕУ за културно наслеђе и туризам“ настоји да подигне конкурентност партнера на локалу и помогне им у стварању нових туристичких производа. Конкурс за креативну индустрију је само један у низу конкурса који се спроводе кроз овај пројекат који финансирају Европска унија и Немачка Влада, а спроводи Немачка организација за међународну сарадњу ГИЗ, наводи се у саопштењу.

ТопПрес