Топола – Свако ко је бар једном прошао кроз Тополу видео је јединствени споменик на уласку у варошицу из правца Крагујевца. Авион који је ту постављен симболизује слободу народа са ових простора, а посвећен је храбром пилоту мајору Зорану Томићу који је живот изгубио на борбеном задатку 1992. године у авиону „Орао“.
„Авион је овде постављен 12. октобра 1996. године, по коме се иначе ова улица и назива а ту је недалеко и његова кућа у којој је живео са својим родитељима. Зоран Томић је припадао 238 ловачкој бомбардерској ескадрили која је била наоружана са новим типом авиона ‘Орао’. То је трансонични авион, и на овом типу ИЈ 22, верзија извиђачког Орла је наш чувени пилот Маријан Јелен пробио звучни зид. Зоран Томић је био у Словенији, његова ескадрила је учествовала у рату, уништила је неколико барикада територијалне одбране Словеније а касније су били пребачени на аеродром у Бањалуку 1991. године и већ су се тад укључили у борбена дејства. Његова ескадрила је била задужена за западну Славонију тако да је он у једном појединачном лету кренуо на јако ниској висини и у околини Новске је погођен лаким против авионским ракетом, како је била мала висина он је пао заједно са авионом. Постоје индиције да је искочио али касније у размени сазнајемо да је тело било угљенисано, пао је у атару села Козарице, где је трагично изгубио живот“, прича за ТопПрес Драган Рељић из Тополе, историчар и управник Задужбине Краља Петра I на Опленцу.
Према његовим речима цео простор око авиона намењен је не само Зорану већ свим људима са територије општине Топола који су дали своје животе у рату 1991. године. Њима у част је постављена спомен плоча на којој су исписана њихова имена.
„Пилот мајор Зоран Томић је изданак лозе Шумадије која је дала још једног пилота то је Миодраг Томић, један од најпознатијих српских пилота икада који се борио у балканским ратовима, био је заробљен у току Другог Светског рата“, казао је Рељић.
Иницијативу да се овај авион постави у Тополи покренуло је Удружење ратника Министарства, Зоранови пријатељи и војска. За грађане који више од двадесет година на овај начин чувају успомену на пилота Томића авион симболише слободарски дух.
„Авион којим је Зоран управљао је био јуришни Ј – 22 броја 25123 док је овај изложени извиђачки 25710, набављен је из једне од извиђачких ескадрила које су биле расформиране по Дејтонском споразуму о разоружању, војска га је дала. Занимљиво је да је Србија била у балканским ратовима једна од пет држава које су имале своје ваздухопловство, један од првих пилота који је погинуо био је Србин управо из централне Србије. За Тополу овај авион представља много, генерације су одрасле играјући се испод крила авиона“, истиче Рељић.
Масовно коришћење авиона у борбену намену је започето крајем Првог светског рата. Бројчана надмоћ борбене авијације се доминантно одразила на исход Другог светског рата, јер се сматрало да ко контролише небо тај контролише битку и територију у којој се води. Ове моћне летилице користе се у цивилне и војне сврхе.
ТопПрес