Деца која су се родила после 2010-те године неће морати да полажу возачки испит, јер се у многим деловима света увелико ради на развоју самовозећих аутомобила. Мада их понегде има и сада, у експерименталној фази, крај епохе човека за воланом предвиђа се за отприлике пет до десет година.
Инжењер Хенрик Кристенсен, један од најпознатијих светских роботичара, смело је прорекао да ће за мање од деценије друмовима и градским улицама крстарити искључиво аутономна возила у којима ће возач бити вишак.
Са њим се слаже и Драган Алексендрић, професор београдског Машинског факултета, један од наших водећих стручњака у области вештачке интелигенције.
Истиче, да је реч о изузетно комплексној промени, која је већ у почетној експерименталној фази узела пет људских живота.
„Када говоримо о аутономним возилима, пре свега треба да објаснимо да постоје различити нивои аутономности, неких пет нивоа, и увек постоји разлика у томе на који ниво се мисли. Водећи произвођачи су све то поделили на три, четири категорије, тако да имате аутономност у граду, а то је потпуно различит ниво сложености задатака у односу на аутономна возила на ауто-путу. Улазећи све дубље у развој тих возила, произвођачи су утврдили да је то сложен и комплексан посао, и да захтева додатни ниво тестирања. Реалне процене указују на то да ћемо ниво аутономности четири имати негде до 2025. године у комерцијалној употреби“, рекао је проф. др Драган Александрић, Машински факултет у Београду.
Као и у свим великим променама мора се проћи кроз период постојања и старог и новог. У првој фази ова возила ће имати своје коридоре. За развој самовозећих аутомобила кључно је унапређење система за препознавање осталих учесника у саобраћају, али и брза и ефикасна размена информација између самих интелигентних аутомобила, да би се могућност ризичних ситуација свела на нулу.
И београдски Машински факултет у складу са финансијским и теничким могућностима ускоро ће почети да ради на пројекту аутономног возила.
„Тим ‘Друмска стрела’, је студентски тим београдског универзитета, то су студенти са Машинскиг факултета који су смештени овде. То је тим младих људи који пројектује возила са унутрашњим сагоревањем и учествује на светски престижном такмичењу ‘Формула студент’. Први пут ове године такмичиће се и са возилом са електричним мотором. Планирано је да млади тим људи крене са пројектом возила на аутономни погон, истакао је проф. др Марко Милош, Машински факултет у Београду.
Статистика показује да је најслабија безбедносна карика саобраћаја човек, јер је узрок више од 95 одсто удеса, људска грешка. Ипак удаљавање човека од волана неће одмах решити све проблеме. Многи страхују да би ова возила могла бити мета хакерских напада и сајбер тероризма.
Осим тога све те промене мора да покрије саобраћајно законодавство. На крају, или је можда требало да буде на почетку, је сам човек, путник који треба да савлада страх и прихвати ову велику промену.
ТопПрес/ Извор: РТС