Foto: ThinkstockFoto: Thinkstock

Усвајањем Закона о изменама и допунама Закона о безбедности саобраћаја на путевима Србије законодавац је посебну пажњу посветио заштити деце која се превозе у возилима. Запрећене су казне од 100.000 до 120.000 динара, одузимање дозволе у трајању од најмање осам месеци, од 13 до 15 казнених поена, наравно у зависности од тежине прекршаја.

– Прошле године је, нажалост, у саобраћајним удесима у Србији смртно настрадало 14 деце – каже Дамир Окановић, председник Српског комитета за безбедност саобраћаја.

– Од тога, троје су били пешаци, двоје бициклисти и чак деветоро путници у возилу. Зато је било сасвим логично да се и кроз казнену политику утиче на смањење броја настрадале деце, првенствено као путника у возилу.

Закон јасно каже да у моторном возилу на предњем седишту не сме да се превози дете млађе од 12 година. Дете ниже од 135 центиметара превози се везано у одговарајућем хомологованом безбедносном седишту, које је причвршћено за возило у складу са декларацијом произвођача возила, односно произвођача безбедносног седишта, осим у возилима за јавни превоз путника.

– Нажалост, само до пре неколико година имали смо домаћег произвођача возила који је правио аутомобиле без појасева на задњем седишту – каже Окановић.

– Многобројна су возила без те јако битне безбедносне опреме, али је мој савет родитељима да уграде појасеве и набаве дечја седишта. Многи родитељи се правдају, када их заустави полиција, да немају новца за дечја безбедносна седишта. Изговора нема када је безбедност деце у питању. Јер, има квалитетних седишта, која испуњавају све безбедносне норме, а коштају мање од 50 евра. Цене подметача популарних “бустера” још су ниже. Не мора да значи да је скупо седиште боље. Битно је да имају одговарајући атест.

Атест на седишту је ознака ЕЦЕ Р44/4 (44/3) и она показује да је седиште атестирано у некој од земаља Европске уније.

Изузетци

Изузетно, дете до три године може се превозити на предњем седишту, уколико се превози у седишту које је окренуто супротно правцу кретања возила, када возило нема безбедносни ваздушни јастук или је искључен. Дете старије од четири године може се превозити везано појасем уз употребу подметача, уколико висина омогућава безбедно везивање и уколико на месту где седи постоји уграђен наслон за главу.

Неправилно постављање

Многобројни родитељи не користе правилно безбедносна седишта. Недавно је “патрола” Дамира Окановића и нашег прослављеног аутомобилисте Душана Борковића “контролисала” коришћење дечјих ауто-седишта.

– Резултати су били катастрофални. Невероватно је колико се људи не информишу код продавца како да монтирају исправно седиште и јасно је да се и на пољу едукације мора предузети нешто – каже Окановић.

ТопПрес/ Извор: Новости