Од јула наредне године биће обавезно мерење овалности кочница на техничком прегледу. Уколико та вредност није мања од 20 одсто по точку – власници неће моћи да региструју аутомобил јер ће се систем за кочење третирати као неисправан.

У Националној асоцијацији техничких прегледа (НАТП) упозоравају да је постављена граница веома ригорозна и да неће моћи да је испоштује огроман број возила. Надлежни предлажу да се дозвољени проценат одступања повећа, што би требало да одреде стручњаци, а друга могућност је да се мерење не обавља.

Професор Саобраћајног факултета Иван Ивковић каже да у овом тренутку или блиској будућности није нужно да се овалност кочница у граници од 20 одсто уврсти као норма за оцену исправности кочног система.

– Безбедније је возило коме је измерена мања овалност кочница по сваком точку, али не ради се о пресудном фактору. То је потребно увести као критеријум исправности кочног система, али овалност у границама од 20 до 30 одсто не указује да су перформансе и ефикасност кочног система у толикој мери нарушени да је возило потребно прогласити неисправним – каже Ивковић.

Могуће је, како оцењује професор Ивковић, да ће прописана норма бити проблем за велики број возила имајући у виду да је просечна старост путничких аутомобила у Србији око 17 година.

Професор Ивковић сматра да би овалност као параметар за оцену исправности кочног система возила требало уводити постепено. Од наредне године треба кренути са мерењем и упознавањем возача са новим прописом, а примена би требало да почне у будућем периоду са пажљиво дефинисаним нормама, у складу са возним парком Србије.

Слободан Валдевит из НАТП истиче да ће нови пропис жестоко да погоди наш возни парк, а не утиче на безбедност.

– Најчешћи узрок саобраћајних несрећа је понашање учесника у саобраћају, затим небезбедни путеви, а на трећем месту је техничка неисправност возила. Овалност би морала да буде знатно већа од 20 одсто да би возило било небезбедно. То се не осећа на уређају. Ниједан власник не може да примети ни много већи проценат одступања. Када педала почне да се помера горе-доле приликом кочења или када прави вибрацију тада је деформација знатно већа од 20 одсто – каже Валдевит.

У јулу наредне године се навршава рок од три године који је дат техничким прегледима да прилагоде своје објекте за мерење овалности дискова. Неки су то већ учини и примењују овај пропис. И садашња ситуација је, како оцењује Валдевит, прилично апсурдна, јер власник возила може да бира да ли ће ићи на технички код неког ко мери или код оног ко то не чини. Возачи треба да знају да чак ни нови диск није гаранција да ће бити задовољени тражени проценти.

– Дешавало се да су на техничком „пали“ аутомобили који су дошли са потпуно новим дисковима, јер све зависи од произвођача и квалитета – наглашава Валдевит.

Контрола овалности кочница дефинисана је директивом ЕУ, а у нашем законодавству „Правилником о подели моторних возила“.

Шта је то овалност кочница?

Ивковић објашњава да овалност кочница представља неуједначеност силе кочења по обрту точка и да је то само један од параметара за оцену исправности кочног система возила. До овог варирања долази због деформације добоша, односно диска.

– Узроци ових промена могу бити интензивно кочење у комбинацији са неповољним условима вожње као што су нагло загревање и хлађење добоша или диска, затим грешке у њиховој производњи, коришћење неадекватних материјала… – наводи Ивковић.

ТопПрес/ Извор: Курир.рс, Новости