foto-tanjug-uprava-carinefoto-tanjug-uprava-carine

До краја следеће године сви професионални возачи у Србији треба да добију сертификат за управљање моторним возилима у Европи познат као „си-пи-си“. Они ће, по правилнику који је на усвајању у Министарству саобраћаја, добити лиценцу бесплатно на пет година без накнадне обуке. Са лиценцом и радном дозволом, сви возачи професионалци моћи ће да се запосле у ЕУ без додатних обука које сада коштају од 1.000 до 1.500 евра.

Добра вест је да сви професионалци категорија Ц, Д и Е аутоматски добијају сертификат, без обзира на то да ли сада раде као професионалци или не. Многи су дозволу стекли у војсци али је не користе у свим категоријама и они ће моћи да постану професионалци по стандардима Европске уније. Једини трошак је захтев и симболична такса за добијање сертификата.

Они који немају потребну категорију а желе је, моћи ће у року од годину дана, колико износи прелазни период по усвајању правилника, да положе жељену категорију наканадно у ауто-школи и упишу је као „си-пи-си“ квалификацију.Годину дана после усвајања правилника, за оне који хоће да постану професионалци, почиње много строжа и скупља обука.

– Он предвиђа почетну обуку за сваког возача почетника у трајању од 280 часова ако нема завршена три разреда средње школе, а ако има три разреда, то је могуће по убрзаној обуци од 140 часова – објашњава Слободан Николић из Удружења друмских превозника.

Бесплатна лиценца траје пет година, после чега се иде сваке године на обуку одређени број часова. Стручњаци кажу да савремени возач у ЕУ мора да има разне вештине и знања: Мора добро да познаје прописе о превозу, мора да зна бар један светски језик, да комуницира преко интернета и прати технологију возила које вози.

– Сматрам да су те обуке изузетно корисне и зато је и прописано да такав возач мора перманентно да се обучава, а не да једном стечену возачку дозволу користи без обнављања и новог знања – каже Милан Вујанић из Комитета за безбедност саобраћаја.

Удружење друмских превозника сматра да ћемо тако строгим правилима за почетнике остати без возача којих и овако у Србији годишње недостаје око 2.000. Многи ће, кажу, да искористе лиценцу и да оду у иностранство где има посла и где су много више плаћени. Зато се они залажу за ублажавање услова за младе возаче.

ТопПрес/ Извор: Телеграф.рс/РТС