Thinkstock PhotosThinkstock Photos

Оцењивање другог страног језика у петом разреду и даље је „под лупом“. Иако је изменама Закона о основама система образовања и васпитања у октобру прошле године он сврстан у изборне предмете (заједно са грађанским васпитањем и верском наставом), који се оцењују описно, надлежни су најавили измену тог члана до краја године. У међувремену, док Скупштина Србије не да „зелено светло“, школама је стигло обавештење из Министарства просвете које је унело додатне недоумице.

Наиме, како стоји у допису, наставницима се сугерише да воде двоструку евиденцију и децу оцењују двојако – и бројчано и описно.

– На тај начин биће спремни за очекивану промену начина оцењивања, јер јединство описне и бројчане оцене обезбеђује развој формативног оцењивања у пуном смислу – наводи се у обавештењу.

Наставници с којима смо разговарали незадовољни су што је други страни језик постао изборни предмет и кажу да постоје многобројна питања на која немају одговор – да ли оцене треба да буду исте као и за прваке, које се оцене уносе у дневник, описне или бројчане, како разграничити скалу у описним оценама које су „добар“ и „задовољава“. За 20. септембар на Филолошком факултету заказана је трибина о овој теми.

– Покушаћемо са наставницима да се договоримо како да преточе у праксу сугестију коју су у допису добили – каже Љиљана Ђурић, председница Друштва за стране језике и књижевност Србије. – Статус другог страног језика је угрожен упркос обавезности, првенствено у смислу да ученици остваре квалитетна постигнућа. Број часова који ђаци имају из овог предмета је врло скроман. Ни по чему други страни језик не може бити „изборни програм“, већ је по својим атрибутима наставни предмет који, опет, може имати статус обавезног или изборног.

Наша саговорница истиче да је нејасно зашто се промена оцењивања односи само на други страни језик, а не и на први. Она наглашава да описне оцене немају додирних тачака са нивоима знања језика, који су усаглашени на европском нивоу – од најнижег А1 до највишег Ц2.

– Док се не промени закон, наставници ће, у електронском дневнику, оцењивати децу бројчано и формативно – каже Миомир Драгаш, директор ОШ „Иван Горан Ковачић“ у Београду. – Пошто у електронском дневнику постоји опција где наставник може детаљно описати напредовање ученика, да зна шта је добро савладало а шта лошије, може да наведе и његов ниво знања из другог страног језика. Тако је много лакше формирати бројчану оцену, која ће бити унета у дневник ако се измени члан закона.

Према речима Јолета Булатовића, директора ОШ „Дринка Павловић“, оцењивање другог страног језика ће бити бројчано, пошто се у допису Министарства сугерише и та могућност.

КАО МАТЕРЊИ

Образовни систем у Европи, а томе тежи и Србија, омогућава да се први и други страни језик, који се уводе од најранијег узраста, знају скоро као матерњи. Разлог лежи у чињеници да је страни језик веома важан због запошљавања, али и наставка школовања и студија у некој страној земљи.

ТопПрес/ Извор: Вечерње новости, Б. Борисављевић