Shopping cart

No Widget Added

Please add some widget in Offcanvs Sidebar

TnewsTnews
  • Почетна
  • Вести
  • СРПСКИ ТУРИСТИЧКИ БУМ (3) Власници сеоских домаћинстава откривају – да ли је могуће живети од СЕОСКОГ ТУРИЗМА?
Вести

СРПСКИ ТУРИСТИЧКИ БУМ (3) Власници сеоских домаћинстава откривају – да ли је могуће живети од СЕОСКОГ ТУРИЗМА?

tanjug-jaroslav-pap
17

У Србији има нешто више од хиљаду регистрованих сеоских домаћинстава, која се баве туризмом. Боравак у сеоским домаћинствима повећава се из године у годину, па се тако прошле удвостручио број страних гостију. Ипак, иако у замаху, туриста би било и више када би имали адекватну радну снагу, али и асфалтиране путеве.

– Осим за домаће и за госте из окружења, овај вид туризма популаран је код туриста из Израела, Турске, а у последње време долази и велики број кинеских туриста. У руралним подручјима не може да се живети само од пољопривреде, тако да је ова врста туризма од огромног значаја, јер се повећава приход сеоских домаћинстава, а унапређује се и туристичка понуда неког подручја, указују за “Блиц” у Министарству трговине, туризма и телекомуникација.

Инвестиција која се исплати

А шта показују рачунице? Исплати се покенути овај посао. Да би једно домаћинство које у просеку има од осам до 12 лежајева могло да се бави сеоским туризмом, потребно је у старту да уложи од 10.000 до 15.000 евра како би кућу адаптирали за госте. То подразумева изградњу савремене кухиње, реконструкцију соба и уградњу купатила, као и система за грејање. Инвестиција се исплати тек након треће године, а када би могла да се очекује зарада, а када су пуни капацитети она износи од 9.000 евра за туристичку сезону. Наравно, што је више лежајева и објеката, то се приходи увећавају.

Од куће до сеоско-туристичког комплексаДа је тако потврђују у сеоском домаћинству “Гостољубље” из околине Косјерића. Још пре 16 година Марија (35) и Жељко Средић (42) кућу на имању на обронцима планине Маљен у селу Мионица, регистровали су као простор за издавање. Временом су дошли на идеју да прошире посао и прилагоде га савременом госту. Данас, на 12 хектара, смештен је сеоско-туристички комплекс са седам вајата и базеном “Гостољубље”. У њему сви имају задужење. Марија са мајком око припремања хране, њен супруг Жељко око маркетинг стратегије и анимације гостију, док отац брине о одржавању фарме. За најмлађе госте задужени су њихова деца Невена и Вукашин.

А ко су гости етно домаћинства? Највише је младих брачних парова са децом, око 90 одсто, већином из Београда (око 70 одсто), а све више је и странаца из Аустрије, Француске које дивчибарски предели подсећају на њихову земљу. Има и оних на пропутовању до мора, Румуна и Чеха. Захваљујући “Букингу” свима су доступни за резервације.Посла има толико да породица Средић ангажује и локално становништво, нарочито домаћице.

– Жељко је организовао домаћице без посла у удружење “Маљенске домаћице” које продају сир и кајмак, јаја, сушено месо, рукотворине. Ми не можемо да произведемо колико нам треба, тако да нам итекако значи та сарадња са комшијама. А они се труде, препознају шансу за посао – прича Марија.

Оно што је главни изазов који је пред њима како да продуже туристичку сезону, да домаћинство ради током целе године, а не од пролећа до јесени. Решење су увидели у покретању креативних радионица, али и тиме да се организују припреме спортиста. Други изазов је адекватна радна снага, која на госте поред домаћина оставља и највећи утисак.

Волонтерски туризам и то постоји

Ипак, бројни су начини зараде у етно туризму. Тако се временом развила и посебна област агро-туризам, и то у Почековини, где власник једног домаћинства госте ангажује да му помажу у воћњаку и дестилерији, и на тај начин својим радом плаћају смештај. У питању је такозвани волонтерски туризам, који је код нас у повоју, где су људи засићени класичном хотелском понудом, а на овај начин упознају место, људе, менталитет и начин живота. Углавном то су туристи на пропутовању, као и они који желе да упознају живот у Србији. Домаћини, с друге стране добијају помоћ у обављању свакодневних активности.

У једном селу 15 домаћинстава и четири ресторанаОсим популарних дивчибарских, фрушкогорских, златиборских сеоско туристичких предела и газдинстава и у Источној Србији постоје села која све више добијају на туристичком значају. Нарочито она поред бања. То је случај са планином Јастребац, најзеленијом у Србији, богатом изворима и речицама. На 1.800 метара поред Рибарске бање налази се етно село Срндаље са петнаестак сеоских домаћинстава. У селу постоје три рибњака, две виле, четири апартмана и чак четири ресторана. Осим традиционалне хране, у овом селу гости могу да поједу свежу ухваћену пастрмку, спремљену на роштиљу као што је у газдинству Југослава Стевановића (55), дипломираног економисте из Крушевца, који је посао у администрацији заменио узгојем пастрмке и како каже, у томе ужива.

– У почетку смо имали рибњак, међутим, временом је све више људи долазило са жељом да види где се узгаја пастрмка, а онда нам се изродила идеја да и припремамо храну. И тако из годне у годину, све је више гостију, а овај крај оживљује. Сваке године је све више гостију, из Аустралије, нашег порекла али и из других европских градова који су гости наших гастарбајтера – прича Југослав.

Гости су пуни утиска, што због хране која има природан укус, што због ваздуха који не само да је чист, већ како објашањавају и мирише.

– Али проблем је што до села нема асфалта, па се сви намуче док дођу и оду, а са путем сигурно да би било још више туриста из Крушевца, Ниша и Параћина – каже Југослав Стевановић.

Улагања од 3.000 евра а зарада и до 10.000 евра

Наравно да иако има пуно посла, може и лепо да се заради. С једне стране цене за госте су повољније у сеоским домаћинствима, него што су оне у хотелима (у неким случајевима и педесет одсто), па је и то додатни разлог све веће популарности овог вида туризма. С друге стране, зараде итекако има.

Кад је сезона, ресторани у селима у близини бања имају дневни пазар и од 20.000 динара, а они већи и до 110.000 хиљада. Дневни пазар продаје слатка из домаће радиности и зимнице буде и до 6.000 динара. Тако за лето чиста зарада у доброј сезони може да се оствари и то од 5.000 па и до 20.000 евра, у зависности од величине објекта! Иначе, да би се отворио један ресторан у сеоској средини потребна су минимална улагања од три хиљаде евра (савремена кухиња) као и инвентар. Трошак је нижи ако се користе већ постојећи столови и столице. Радна снага није проблем, јер се ангажују чланови домаћинства од кувара до конобара. Додатна предност што се у припреми јела користи сопствено воће и поврће из баште, па и то снижава трошкове.

Словенци за пример

Иначе, од држава бивших република СФРЈ, Словенија је још седамдесетих година прошлог века, кренула да развија сеоски туризам тако да су данас највише напредовали у овој области. Многи их пореде са Италијом и Француском, који су лидери.

Словенци су врло добро умрежили све субјекте руралног туризма, не само сеоска домаћинства, него и произвођаче традиционалних јела и производа типичних за Словенију, километре планинарских стаза и винских путева, хектаре воћњака и винограда. Такође прилично су усмерили напора и на промоцију туристичке понуде руралних крајева. Такође на регионалном, националном и интернационалном нивоу развили су удружења власника сеоских домаћинстава, где једни на друге не гледају као на конкуренцију, него заједнички наступају борећи се за свој статус у друштву, и заједно са представницима државних органа предлажу и доносе законска решења.

Свеобухватни каталог домаћинстава по целој Србији

А код нас, Туристичка организација Србије припремила је свеобухватан водич, каталог сеоских-туристичких домаћинстава који се односи на Централну Србију ( Рудник, Сувобор, Рајац, Шумадија, од Гледићких планина до Голије), Источну (села Браничева и Тимочке крајине, Старопланинска и сокобањска села), Западну Србију (села моравичког и златиборског краја, села Ваљевских планина и Подриње) и Војводине (села Срема, Баната и Бачке).

ТопПрес/ Извор: Блиц, Данијела Нишавић

Повезане ознаке:

Коментари су затворене

Читајте још

We use cookies to give you the best online experience. By agreeing you accept the use of cookies in accordance with our cookie policy.

Close Popup