Упркос томе што се приближава 5. јул, датум од када ће на техничким прегледима бити проврераван квалитет издувних гасова из аутомобила као услов њихове регистрације, на српском тржишту су и даље најпродаванија половна возила старости и до 20 година, односно она са евро 3 и евро 4 моторима, сазнаје Танјуг у компанији „Инфостуд“ која је власник сајта polovniautomobili.com.

„У прва два месеца 2021. године највише су се продавали аутомобили произведени између 2005. и 2007. године, и они чине око 30 процената укупне продаје половних аутомобила у Србији. Овај проценат је на нивоу прошлогодишњег, односно током цитаве 2020. возила ових годишта су чинила 31 одсто укупне продаје половних аутомобила“, наводи се у писаном одговору.

Напомиње се да је реч најчешће о возилима с моторима емисионог стандарда евро 4, јер су они званично почели да се производе 2006. године, мада су их многи произвођачи уграђивали и пре тог рока.

„Слична је ситуација и са аутомобилима са евро 3 моторима. Продаја возила произведених од 2001. до 2004. године који у највећем броју случајева имају евро 3 моторе у прва два месеца ове године мања је за свега два одсто у односу на прошлогодишњи просек“, наводи „Инфостуд“.

Подсећа се да су јануар и фебруар месеци када се половни аутомобили и иначе мање купују, па се зато не може са сигурношћу рећи да ли је овај незнатни пад промета последица опрезности купаца због скорог ступања на снагу обавезног мерења издувних гасова, или је један број грађана мање платежне моћи одустао од куповине возила због кризе изазване корона вирусом.

„Инфостуд“ додаје да почетком ове године цене аутомобила са евро 3 и евро 4 моторима нису мењане, јер ни интересовање купаца за њих није опало.

„Инфостуд“ скреће пажњу на то да ће власници половних возила од јула бити у неравноправном положају због поменутог прописа.

„Аутомобили који су увезени после 1. марта 2014. морају да испуне строже еколошке стандарде него они који су први пут регистровани у Србији пре 1. марта 2014. године. То значи да за два идентична аутомобила, са истим мотором и истог годишта важе различити прописи по питању испитивања издувних гасова на техничком прегледу“, подсећа се у одговору.

Почетак примене дела Закона о безбедности саобраћаја који се односи на издувне гасове није утицао на повећање продаје новијих возила, наводи „Инфостуд“.

„Удео аутомобила старости до пет година у укупној продаји у прва два месеца ове године је на истом нивоу као и читева 2020, а то је између 15 и 16 процената“, наводи „Инфостуд“.

Прецизира се да су набавне цене млађих возила нешто више, што утиче и на њихову цену у Србији.

„Још од септембра прошле године приметан је раст цена ‘половњака’, поготово оних старости до пет година, на шта утичу дешавања на европском тржишту. Према подацима сајта AutoScout24, просечна цена аутомобила у фебруару 2021. године била је за око 900 евра виша него годину дана раније. Све то утиче на наше тржиште, тако да су поједини аутомобили из овог сегмента код нас скупљи за око 1.000 евра“, прецизира „Инфостуд“.

ТопПрес/  Извор: Танјуг