Посланици Народне скупштине у четвртак би требало да усвоје измене и допуне Закона о безбедности саобраћаја који предвиђа строже услове за утврђивање техничке исправности аутомобила.
Једна од највећих новина коју предвиђују измене Закона, према речима Дамира Окановића, директора Комитета за безбедност саобраћаја, је да свака станица за технички преглед мора да има опрему за видео надзор, односно за снимање комплетног техничког прегледа.
– Радионице техничких прегледа мораће да имају и добру интернет везу са јединицом МУП-а, тако да практично уводимо „систем Великог брата“ када су у питању технички прегледи – објашњава Окановић.
Разлог за то је, како каже, што су се до сада уверења о техничкој исправности добијала и без довожења возила на технички преглед.
– Не можемо да затварамо очи и да не видимо оно што сви виде. Уочавамо и на улицама одређени број возила за која се и сами запитамо „ко је ово пустио да добије техничку исправност? – указује Окановић.
И Владимир Маринковић, председник Националне асоцијације техничких прегледа (НАТЕП), сматра да увођење видео надзора на линијама техничког прегледа представља најбитнију промену за техничке прегледе и сматра да ће изменама Закона технички преглед први пут после двадесетак година поново добити на сврси и важности коју је требало да има и до сада.
Он објашњава да видео надзор неће одмах по усвајању закона бити обавезан, и да ће ће у првој фази бити уведено фотографисање техничког прегледа, јер, наводи, неће бити лако за кратко време из „несистема успоставити систем“, а власници сервиса за техничке прегледе иматће рок од три године да примене све одредбе Закона.
Наиме, како објашњава после усвајања Закона биће усвојен и нови Правилник о линијама техничког прегледа који ће донети прве већа промене у односу на важећи из 1984,
Како каже аутомобили су се за тих 30 и нешто година аутомобили су се доста променили, а добро је, напомиње што Правилник предвиђа рок од три године да се сви прилагоде прилагоде новим одредбама и како возачи и линије техничког прегледа, али и радници на линији техничког прегледа.
Маринковић скреће пажњу на то да измена Закона дефинише и минимално време прегледа возила на техичком прегледу, које за путничко возило износи 35 минута, а за теретно 55-60 минута.
– То ће спречити површност прегледа, али ће направити и равномерну дисперзију по линијама техничког прегледа, тако да ће све линије техничког прегледа имати довољно посла. Нећемо доћи у ситуацију да једна линија има 10.000 прегледа годишње, а друга 1000 – наводи Маринковић.
Измене закона уводе сада и обавезу да и путничка возила старија од 15 година морају два пута годишње на технички преглед.
Закон из 2009. године ту обавезу предвидео је само за аутобусе и теретна возила, а Маринковић каже да она у потпуности ни заживела у пракси због неусвајња правилника који прате Закон.
– Сасвим је логично и разумљиво да се старија возила, која су више изложена квару, чешће технички прегледају – рекао је Окановић.
Он каже није упознат са тим да ли ће цена техничког прегледа за власнике возила који морају на преглед два пута годишње бити прилагођена,а Маринковић упућује на то да ће цену техничког прегледа утврдити Министарство трговине, туризма и телекомуникација, како минималну, тако и максималну. Мислим да цена неће бити превисока, а свакако је у амандманима додата и максимална цена, баш због заштите права возача старијих возила, а и саме државе која довози своја возила на техничке прегледе – изјавио је Марковић.
Досадашња цена техничког прегледа, каже он, била је од 1.500 до 2.000 динара за путничко, а за теретно два пута скупље.
Неке од новина које доносе измене Закона су и лиценцирање и обука радника на линијама како би могли да прегледају аутомобиле са новим технологијама, као и централизација података са линије техничког прегледа и стварање базе података о свим возилима у Србији која је битна за Владу Србије и сва њена министарства.
Према Маринковићевим речима, измене Закона и нови Правилник о техничким прегледима базирани су на европским правилима и препорукама – обука радника, време трајања прегледа, успостављање базе, надзора и централизације података.
Међутим, како истиче, после пуне примене Правилника о техничким прегледима 2021. нећемо ни тада у потпуности бити усклађени са европским препорукама, већ ће се тада размишљати о следећим фазама, како бисмо, оцењује, до 2024. или 2025. године били у потпуности усклађени са европским стандардима.
ТопПрес/ Извор: Телеграф.рс/ Танјуг