Уредба о ограниченој цени горива и основних намирница продужена до 30. септембра

Уредба о ограниченој цени горива и основних намирница продужена до 30. септембра

Влада Србије је на данашњој седници усвојила измене Уредбе о ограничењу висине цена деривата нафте, која ће сада важити до 30. септембра, саопштило је Министарство трговине.

То значи да ће Влада Србије и у наредних месец дана одређивати максималне цене дизела и бензина европремијум 95.
Влада Србије је цену горива први пут ограничила у марту и од тада сваког петка до 15 сати, утврдује и објављује највишу малопродајну цену, која важи наредних седам дана.

Тренутно, до 31. августа важе цене по којима бензин кошта 183 динара за литар, а евродизела 217,5 динара.

Влада Србије усвојила је на данашњој седници и измене Уредбе о ограничењу висине цена основних животних намирница, у циљу даље заштите тржишта, односно спречавања деформација у формирању цена, које су важне за снабдевање потрошача, и ограничење цена је продужено до 30. септембра.

Уредбом су ограничене – максимална малопродајна цена белог кристал шећера у свим паковањима која не сме прелазити 102,99 динара по килограму, те максимална произвођачка цена белог кристал шећера у паковањима од једног килограма, пет килограма и 10 килограма, која не сме прелазити 85,11 динара по килограму, док максимална произвођачка цена белог кристал шећера за сва остала паковања не сме прелазити 93,63 динара по килограму.
Такође, ограничена је и максимална малопродајна цена дуготрајног (УХТ) млека са 2,8 процента млечне масти у паковању од једног литра на 119,99 динара, саопштило је Министарство трговине.

Новом Уредбом остају ограничене и максималне малопродајне и произвођачке цене брашна тип Т-400 глатко, у паковањима до пет килограма, укључујући и пет килограма, брашна тип Т-500 у паковањима до пет килограма, укључујући и пет килограма.

Марже обрачунате на нето фактурну цену брашна тип Т-400 и Т-500 остају непромењене. Ограничене су максималне малопродајне цене и максималне произвођачке цене за свињски бут без костију, свињску плећку без костију, свињски врат са костима и свињску слабину са костима.

Ограничене су и максимална малопродајна и максимална произвођачка цена свежег пилећег трупа. Марже обрачунате на нето фактурну цену свињског и пилећег меса остају непромењене. Уредбом се ограничавају произвођачке цене, као и оне у трговини на велико и у трговини на мало, за јестиво сунцокретово уље у паковању од једног литра, које не смеју бити веће од цена које су важиле на дан 15. новембар 2021. године. Влада је на седници донела и измене Уредбе о обавезној производњи и промету хлеба, која се продужава на наредних 30 дана.

Цене горива остаће високе, не очекују се несташице у Србији

Тренд високих цена горива биће настављен у дужем временском периоду, рекао је данас за Танјуг председник Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић и истакао да је упркос расту цена потрошња горива у нашој земљи, као и у региону, већа него прошле године.

Такође, он је нагласио да нема разлога за страх од несташица, јер су бензинске станице снабдевене горивом и поред свих потешкоћа са транспортом.

Објаснио је да су се неке државе да би смањиле цену горива одрекле фискалног прихода, али и да су цене и даље високе без обзира на мере које се спроводе, те изразио уверење да ћемо дужи временски период имати овако високе цене.

„Границе раста цена одређује појединачно свака држава. Цена горива има значајан део државних дажбина у свакој земљи и код нас је то негде око 43 одсто при овим ценама горива. Само померањем фискалних дажбина цена горива се може смањити, иначе овај други тржишни део уколико се буде превише смањио просто неће бити довољно горива“, објаснио је Мићовић.

Према његовим речима ове године ће неке нафтне компаније забележити рекордне приходе и то су у питању искључиво компаније које производе сирову нафту и оне које имају рафинерије, јер је цена дизела далеко виша у односу на цену сирове нафте.

Мићовић је поручио да остали дистрибутери немају корист од вискох цена, већ се суочавају са озбиљном кризом у свом пословању.

На питање да ли ће бити несташице нафте Мићовић је рекао да јавност није упућена у то шта се дешавао „са друге стране бензинских станица“, те да је било изузетно критичних момената када је снабдевеност тим дериватом у питању.

Рекао је да је транспорт нафте Дунавом у једном тренутку био потпуно обустављен, а да је сада знатно редукован, па су се нафтне компаније сналазиле ангажујући ауто-транспорт и железницу, али и истакао да је горива упркос свему било.

Поручио је да се криза налази „иза“ – у раду и функционисању тржишта, али да су саме бензинске станице увек снабдевене.

Нагласио је да је ситуација мало другачија када су у питању велике привредне организације које се снабдевају у велепродаји, попут пољопривредних производњи када крене сетва.

„Ту је сада, почетком септембра стање такво да постоје одређене залихе код велепродаваца, али не би смело да се наруши ништа у њиховом обнављању како би све могло да се обави како треба“ рекао је он.

Истакао је да за сада нема разлога да се бојимо несташица, али да је велепродајно тржиште у великом ризику и објаснио да би држава, мерама које уводи, требало да обезбеди услове за сигурнију производњу деривата нафте и сигурнији увоз.

На питање како ће се НИС и остале нафтне компаније снабдевати нафтом од новембра, када због шестог пакета санкција према Русији буде онемогућен увоз преко нафтовода Јанафа у Хрватској, Мићовић је потврдио да је медитеранско тржиште, одакле се НИС снабдева сировом нафтом, имало значајан удео нафте, а која од 5. децембра више неће моћи да се транспортује на европско копно.

Међутим, поручио је да постоје други извори нафте и могућност да се она довезе танкерима, као и да постоје нафтоводи који из других региона могу да снабдевају бродове на Медитерану.

„То је на пример киркук нафта из Ирака, она се не увози из Ирака већ постоји нафтовод који излази на Медитеран на турску обалу и ту се та нафта отпрема, тако да верујем да нафтни сектор, транспортери и власници танкера већ увелико раде на томе да обезбеде потражњу, али ће то сигурно подићи цену сирове нафте и њен транспорт“, казао је председник УНКС-а за Танјуг.

На питање зашто су цене дизела у Северној Македонији и Грчкој ниже него цене бензина, док је у Србији обрнута ситуација, Мићовић је казао да уколико се из свих цена избаце државне дажбине, долази до резултата да су цене заправо уједначене.

„Ми сви имамо једно тржиште за снабдевање, а разлике су минималне. Кључну разлику, које ће гориво бити скупље или јефтиније, чине државне дажбине, па ако избаците из наше цене горива све државне дажбине и примените македонске дажбине и добићете тај однос“, рекао је он.

Када је у питању потражња за горивом и да ли је висока цена утицала на то да грађани мање купују нафту, Мићовић је истакао да је до сада увек падала потрошња када је цена горива расла, међутим, у време енергетске кризе дешава се управо обрнута ситуација од очекиване.

Истакао је да је то јединствени случај који је компликовано објаснити, с обзиром да је потрошња горива подједнако порасла у свим земљама региона.

ТопПрес/ Извор: Танјуг

KOMENTARI