Хиљаду нових инспектора биће ускоро запослено у 43 републичке инспекције, а њихове и зараде постојећих инспектора биће увећане у просеку за 14.000 динара, односно уместо досадашњих 48.000 примаће 62.000 динара, најављују из Министарство државне управе и локалне самоуправе.

Драган Пушара из МДУЛС-а ради на томе да се они изузму из ограничења о разврставању државних службеника, што треба да доведе до унапређења у звање самосталног саветника готово свих републичких инспектора.

– Просечна старост инспектора у републичким инспекцијама је 56 година, а готово све досадашње рационализације администрације пребијале су се преко њих – каже он. – Пре десет година одузет им је и инспекторски додатак, који је износио 20 одсто на плату, а затим су и драстично умањене дневнице, што је највише погодило управо инспекторе, јер је то ред државних службеника који посао ради на терену.

Осим боље плате, инспектори могу у наредних око месец дана да очекују и бољи статус и опрему. Сада у овом ресору има 2.400 запослених и они надзиру целу привреду. Циљ је, кажу у Министарству, да напишу добру пријаву, да се по њој поступа, односно да за сваки прекршај следи и казна.

– Чак 88 одсто привреде, по анкетама из 2018, жели да ради према прописима и не жели да улази у сиву зону – истиче Пушара. – Понекад се дешава да привреда и грађани нису до краја упознати са прописима и њиховом применом, па је потребан саветодавни и превентивни рад. Према онима који прекршаје понављају и свесно се налазе у сивој зони поступа се репресивно, водећи рачуна да буду кажњени у овим случајевима.

Он наводи да је паралелно започето и креирање звања „инспектор“ за које ће у будућности бити везана не само зарада, већ и модели опремања и вредновања рада од којих ће и зависити плата овог звања.

– МДУЛС и Координациона комисија за инспекцијски надзор крећу у кампању промоције инспекторског позива, а циљ је враћање угледа звању и освешћивање јавности везано за комплексност и важност овог позива – каже Пушара.

Уведен је и нови пројекат е-инспектор, који је оперативан у четири пилот-инспекције од почетка марта, а до краја године очекује се пуна примена и у преосталих 36 инспекција, као и две граничне. Овај софтвер поред директних уштеда (нема штампања и слања папирних материјала за 500.000 поступака надзора колико их је у Србији било у 2018. години) и убрзава процедуре.

„Чешљају“ стан на дан

Издавање стана на дан једна је од области у којој је било врло често непоштовања закона. Рентијери нису упознати да код ове делатности треба урадити категоризацију објекта код локалне туристичке инспекције и добити решење о паушалном опорезивању, те често долази до проблема. Због тога ће у овој области контрола бити пооштрена.

ТопПрес/ Извор: Ј. Ж. Скендерија