Грађани који у својим аутомобилима имају број шасије или мотора који није читак могли би да се нађу у великом проблему.
Наиме, власници возила са нечитким бројем мотора или шасије од 18. јануара не могу да региструју аутомобиле јер нигде у Србији немају могућност да прекуцају бројеве. Тај посао се може обавити искључиво ласерским штампачем, који нема ниједан ауто-сервис.
Од увођења новог правилника МУП-а о утискивању идентификационих ознака, ласерски штампач постао је једина алатка којом бројеви мотора и шасије могу бити прекуцани, међутим, цена штампача, која иде и до милион динара, главни је кривац што, барем засад, ниједан сервис нема могућност прекуцавања.
Како за „Блиц“ прича Наташа Х., власница „форда фијесте“ из 2002. године, на техничком прегледу је утврђено да су на шасији њеног возила нечитки идентификациони бројеви и да се морају прекуцати, али то нема где да уради јер ниједан сервис у Србији нема лиценцу за утискивање нових бројева.
– Наводно је само једна кућа која обавља технички преглед и утискује бројеве у Београду поднела захтев за добијање те лиценце, али нису још почели са радом. Регистрација ми истиче и када они почну да раде, ако уопште почну, мораћу да платим шлеп службу скоро 200 евра од мог места становања до Београда јер не смем да возим нерегистрован ауто. Док платим регистрацију, укуцавање бројева, шлеп службу… Боље ми је да ауто продам у старо гвожђе – жали се ова жена.
Према речима Саше Лакића из Центра за технички преглед, до сада је овај поступак текао тако што је власник возила на коме су нечитки бројеви одлазио у МУП на форензику и, ако је све у реду, од њих добијао потврду да овлашћени сервисер може да прекуца бројеве. Читав тај поступак коштао је око 35.000 динара, а сада се не зна ни колико ће коштати.
– Нови правилник о утискивању ИД ознака ступио је на снагу 18. јула прошле године и МУП је оставио рок од шест месеци да се лиценцирани сервисери прилагоде прописима. Незванично сам сазнао да је у Србији само један сервис поднео захтев да добије овлашћење за утискивање ИД ознака и да ће се код њих заказивати минимум месец дана унапред – прича Лакић.
Лиценцирани сервисери нису расположени да наставе са тим послом и зато што нови правилник доноси и нове услове.
– Према том правилнику овлашћени сервис мора да има посебну просторију у којој ће утискивати бројеве, па да за рад на пословима утискивања има запосленог у сталном радном односу који има најмање средњу стручну спрему саобраћајног, машинског или електротехничког смера и то мора да ради искључиво ласерским штампачем који кошта и до милион динара. Власници сервиса нису вољни да набављају уређаје јер нису сигурни да ће моћи да их у догледно време исплате па на њих не гледају као на инвестицију – истиче Лакић.
Према његовим речима, лиценцирани сервисери поднели су иницијативу МУП-у да се продужи рок за прилагођавање да би се утврдило да ли им је заиста исплативо да набављају нове машине, а неки се надају и измени правилника.
У једном сервису реномираног произвођача аутомобила објашњавају да је проблем у томе што ИД ознака, односно број шасије или ВИН, мора да буде утиснута тако да буде минималне дубине један милиметар. Лим савремених аутомобила је сувише танак за укуцавање ознака ове дубине те правна лица (нпр. технички прегледи) која су се до сада бавила утискивањем броја мотора и шасије немају довољно добру и прецизну опрему за добијање нових овлашћења, али је она сасвим задовољавајућа за старија возила.
Новим правилником о утискивању идентификационих ознака, између осталог, прописано је да од сада поред лиценцираних сервиса који врше и техничке прегледе, утискивање бројева могу радити и овлашћени сервисери произвођача одређених брендова возила. Возачи старијих модела надају се да ће управо овлашћени сервисери бити ти који ће инвестирати у ласерске штампаче, јер скоро сви еминентни произвођачи аутомобила имају своја представништва у свим већим местима у Србији.
ТопПрес/ Извор: Блиц