„Обука  возача без семафора и кружних токова“. Ауто-школе најављују драстична поскупљења, али ту има много шта што не штима

„Обука возача без семафора и кружних токова“. Ауто-школе најављују драстична поскупљења, али ту има много шта што не штима

Нова правила за професионалне возаче: Обука ће бити скупља, а више неће моћи било ко да седне за волан
Возаче очекују променљиве временске прилике
Новине за возаче

Када год ступи на снагу нови Правилник о обуци возача обично се катаклизмично најави гашење готово свих ауто-школа у Србији и црна судбина њихових полазника који ће због нових прописа морати најпре да чекају месецима на обуку и полагање, а онда и све то дебело да плате. Шта није у реду са ауто-школама било да раде по старом или новом правилнику?

Ауто-школе широм Србије, а највише у Београду, жуља пре свега то што по новом правилнику морају да спроводе обуку на 50 ари полигона који ће морати у потпуности и стопроцентно да буду у приватном власништву.

С друге стране, полазницима обуке највише смета најава да ће због ове новине часове вожње морати да плате скупље – до 10.000 више за Б категорију до чак 35.000 за Ц,Д и Е.

Селидба на други крај града

Пошто у ширем центру града нема ниједне површине у стопроцентном приватном власништву школе ће бити принуђене да иду на ободе града. Тако ће, на пример, једна школа са Коњарника отићи чак у Лештане, кажу у ауто-школама.

Како објашњавају, пошто су принуђени да иду много даље на полигоне, мораће и да повећају цену обуке која ће за Б категорију бити скупља за 10.000 динара, а за Ц,Д и Е до 35.000 динара.

Обука без семафора и кружних токова

– А можете да замислите какву ће полазници имати обуку у предграђима где једва да има семафора, а камоли кружних токова – истичу у ауто-школама.

Од 130 ауто-школа само њих тридесетак испуњава услове по новом правилнику, али су и они принуђени да направе паузу у раду.

– Већина је чекала последњи тренутак да испуни услове, а како МУП има ограничен број кадрова да изађе на терен и прегледа полигоне онда је већина ауто-школа принуђена да целу папирологију чека најмање 10 дана. Док не добијемо решење не можемо да радимо – објашњавају у ауто-школама.

Проблема је много

То међутим није једини проблем. Без обзира на старе или нове прописе, општи је став да обуку и полагање вожње у Србији већ годинама прате истоветни проблеми који никако да се системски реше. То, уосталом, потврђују и у самој Комори испитивача возачких испита (КИВИС).

Како истиче Драгомир Станковић, председник КИВИС-а, правилнике о начину полагања возачких испита су правили су људи који се не баве облашћу полагања возачких испита и у многим деловима легализовали велику могућност корупције.

– Власник ауто-школе је истовремено испитивач у својој ауто-школи, или то ради друго лице које је запослено у тој ауто-школи и на то лице се може вршити притисак да кандидат положи возачки испит и онда када на испиту није показао довољан степен знања – истиче Драгомир Станковић.

Како каже, ни у једној држави у ЕУ и окружењу нема два испитивача, нити је МУП укључен у ту област као у Србији.

– Пре него што су уопште осмишљени ови правилници, требало је сагледати да МУП нема довољно полицајаца који су истовремено и инстуктори, а то је био услов за полагање и добијање лиценце испитивача од стране Агенције за безбедност саобраћаја. Рецимо, у Браничевском округу имамо само два испитивача који покривају многа насеља у околини Пожаревца. У Новом Саду имамо информацију да имају само шест испитивача из МУП-а, те због тога родитељи и њихова деца чекају месецима да приступе полагању возачког испита – подвлачи Станковић

Утврђене трасе уче напамет

Обуку и полагање вожње у Србији додатно су успориле такозване трасе, како тврде у КИВИС-у. Уведене су трасе за сваку ауто-школу и искључиво по правилнику се полаже практичан испит на тим трасама. Свака ауто-школа мора да има 15 траса и у већини школа кандидати проведу скоро целу обуку на тим трасама, припремајући се да положе возачки испит, а не да постану безбедни возачи. На пример, никада нису возили нити у кружном току, нити на мото-путу, ауто-путу. Они на полагањима возачких испита возе напамет јер им је позната траса и саобраћајна сигнализација. Ове трасе су поново 26. октобра стопирале добијање дозвола за рад ауто-школа. Наиме, тражи се да кандидати полажу у близини полигона, а пошто су они сада промењени, морају се мењати трасе. Сматрамо да то треба укинути – истиче Станковић.

Због тога у КИВИС-у предлажу решења свих ових проблема.“Под којим углом стоји регистарска таблица?“

– Потребно је изместити испитиваче из ауто-школа и МУП-а у Министарство саобраћаја, Министарство просвете или Агенцију за безбедност саобраћаја јер она лиценцира и организује семинаре унапређења знања. На тај начин имали бисмо независну институцију са довољно испитивача, те би грађани могли да полажу возачки испит сваки радни дан од 8 до 22 сата у две смене. На тај начин запослени кандидати не би морали да одсуствују са посла, а ученици са својих редовних школовања. Такође, неопходно је и смањити број питања и садржај питања на теоријском испиту. Наиме, постоји око сто питања која нису педагошка или наводе кандидате на погрешан одговор. Постоји, рецимо, питање под којим углом стоји регистарска таблица – подвлачи Станковић.

Да ли су потребни полигони за камион и аутобус?

У КИВИС-у тврде да нема потребе ни да ауто-школе имају полигон за камион и аутобус.

– Сматрамо да полигони нису потребни, осим за А категорију. На пример, по правилнику кандидат за Ц, Д или Е категорију код полигонских радњи не може добити оцену да није положио, па се поставаља питање зашто им је потребан полyгон. По новом правилнику полигон мора бити у власништву или најму или да их изгради локална самоправа и да ауто школама на коришћење. У Београду и многим градовима то локалне самоуправе не занима, јер би их до сада већ изградили – наглашава Станковић.

ТопПрес/ Извор: Блиц, Марко Ташковић

КОМЕНТАРИ

TOPPRESS: 0
DISQUS: 0