Када петог јула ступи у потпуности на снагу Правилник о техничком прегледу возила, проблем због непрописне количине издувних гасова имаће само власници возила без катализатора или ДПФ филтера.
Председник Националне асоцијације техничких прегледа Владимир Маринковић очекује да ћемо се сви брзо прилагодити новим прописима као у случају скидања неатестираних кука, затамњених стакала или ксенон фарова.
Подсећања ради, пооштрени Правилник о техничким прегледима ступио је на снагу 5. јула 2018. године од када, рецимо, возила не могу више на „невиђено“ да прођу контролу исправности већ морају да се фотографишу приликом техничког прегледа.
Ипак, тај правилник оставио је временски период од три године и линијама техничког прегледа и власницима возила да се у потпуности прилагоде свим новим правилима. За власнике линија техничког прегледа то значи да у складу са прописима опреме радне просторије док је власницима возила тај рок дат, пре свега, како би регулисали емисију издувних гасова, што је препознато као проблем код многих аутомобила.
Маринковић истиче за „Блиц“ да власници возила не би требало да гледају на технички преглед од 5. јула као на баук.
„Свакако да ће имати проблем они који су скидали катализаторе јер се то третира као неовлашћена преправка возила. Све што се тражи јесте да возило задовољава своје произвођачке норме. Свако возило има различиту норму. Рецимо, за „југо“ важи иста норма за издувне гасове као крајем осамдесетих година, а то је 4,5 процената угљен-моноксида у издувном гасу. Исто тако еуро два возила имају своју норму, као и еуро три, еуро четири и остали“, наглашава Маринковић.
Како каже, сличне реакције у јавности су биле и када је прописано да аутомобили не смеју да имају затамњена стакла или када је регулисана уградња ксенон фарова и куке…
„Исто су многи негодовали па су се на крају сви навикли. Нема ни еколошког ни економског оправдања за скидање катализатора. Многи су скидали катализатор јер их је то коштало, рецимо, 20 евра уместо да плате 90 евра за уградњу другог катализатора. А притом, мајстор им каже може да иде аутомобил и без катализатора. Па може да иде, али зато вам је због недостатка катализатора поремећена мешавина горива и возило вам троши више. Тако да на том скидању катализатору уопште нисте уштедели“, објашњава Маринковић.
Он додаје да сви који су до сада релативно редовно одржавали аутомобил неће имати проблема да прођу технички преглед и након 5. јула.
Посебан проблем код дизел возила на техничким прегледима од 5. јула биће ДПФ или филтери партикуларних честица који такође служе за пречишћавање издувних гасова. Наиме, многи власници због високих цена замене скидају ДПФ, а није неуобичајено да аутомобили из увоза стигну без њега. Разлог није само квар, већ и то што га појединци скидају да би зарадили продајући керамику и вредне метале из њега.
Да ће од 5. јула почети контрола издувних гасова на техничким прегледима зна се већ скоро три године, али по старом српском обичају сви чекају „минут до 12“ да почну да се прилагођавају променама.
Тако од око 1.000 линија техничког прегледа, колико их има у Србији, 350 њих су добиле или су у процесу добијања решења за рад по новим прописима, док се очекује да до 5. јула барем још 150 линија аплицира за ту лиценцу.
С друге стране, од 2,5 милиона возила у нашој земљи процена је да више од 100.000 неће проћи нови, пооштрени технички преглед због проблема са издувним гасовима.
Наш саговорник истиче да поједине линије техничког прегледа већ две године раде у потпуности по новим прописима.
„Прва решења за рад почела су да се издају већ почетком 2019. године. Линије техничког прегледа које се нису до сада пријавиле за рад по новом правилнику имају могућност да то учине до 5. јула ове године. Ако то не учине, мораће да затворе фирму“ наглашава Маринковић.
Ко аплицира до 5. јула, може да ради и после
Хипотетички, линије техничког прегледа које аплицирају за рад по новом правилнику могу да наставе са радом и након 5. јула и ако им до тада МУП није издао решење.
„МУП је одредио рок од 180 након 5. јула да преконтролише све линије техничког прегледа које су аплицирале да раде по новим прописима. То значи да оне линије техничког прегледа које поднесу захтев, рецимо, 4. јула, моћи ће да раде све док им не дође МУП и преконтролише да ли испуњавају све услове по новом правилнику“, наводи Маринковић и подвлачи како је процена да је потребно око 700 линија техничког прегледа да би сва возила у Србији била истестирана током једне године.
ТопПрес/ Извор: Блиц