Агенција за безбедност саобраћаја саопштила је данас да је лако електрично возило, односно тротинет – моторно возило са најмање два точка, механичким управљачем, без места за седење, чија трајна номинална снага мотора није већа од 0,6 kW и чија највећа конструктивна брзина не прелази 25 километара на сат и чија маса празног возила не прелази 35 килограма.
На основу измена Закона о безбедности саобраћаја, 1. марта је усвојен и Правилник о начину издавања, вођења евиденција, изгледу и начину постављања налепнице за лака електрична возила.
Према Правилнику који је ступио на снагу 5. априла, после 15. јуна 2024. године, у саобраћају на путу могу учествовати само лака електрична возила на којима је постављена налепница.
Налепницама ће бити елиминисани тротинети који нису лака електрична возила
Измене Закона о безбедности саобраћаја и Правилник о начину издавања, вођења евиденције, изгледу и начину постављања налепнице за лака електрична возила омогућиће увид у то који од тротинета, којих у Србији има између 250 и 400.000 јесу лака електрична возила, а који то нису, рекао је данас заменик начелника Управе саобраћајне полиције Владан Николић.
Он је за Танјуг рекао да су се руководили чињеницом да је добар саобраћајни систем који води рачуна пре свега о рањивим категоријама, где се убрајају и возачи тротинета, као и да ће на тај начин из саобраћаја бити елиминисани тротинети који не припадају групи лаких електричних возила.
Додао је да налепница не представља регистрацију, већ потврду да је лако електрично возило управо возило то врсте.
„То су возила на два точка, имају механички управљач, без места за седење, конструктивна брзина им није већа од 25 km на час, снага електромотора им не прелази 0,6 kW, а маса празног возила не прелази 30 кг“, рекао је Николић.
Помоћник директора Агенције за безбедност саобраћаја Милан Илић рекао је за Танјуг да је Агенција добила улогу да издаје дозволе и води евиденцију о њима и да је у те сврхе ангажовала Ауто-мото савез Србије (АМСС) и његов Центар за моторна возила.
Додао је да је главни мотив за увођење система налепнице повећање безбедности саобраћаја и да је Агенција критеријуме за лака електрична возила дефинисала као максимално прихватљив ризик за возаче тротинета у нашим саобраћајним и инфраструктурним условима.
„Како бисмо контролисали да ли та возила испуњавају услове, морамо да имамо увид уз то да неће бити злоупотреба, те смо дошли до налепница, које су недвосмислен доказ да се ради о возилу које има прописане карактеристике“, рекао је Илић.
Додао је да ће налепнице бити таквих техничких карактеристика да се не могу лако оштетити или уништити.
Заменик начелника Управе саобраћајне полиције Владан Николић рекао је да ће полиција после 15. јуна, што је иначе рок за издавање налепница, започети опсежну контролу свих тротинета који учествују у саобраћају.
„Није нам циљ да пишемо пријаве, већ да повећамо безбедност свих учесника у саобраћају“, нагласио је Николић.
Додао је да сви возачи тротинета морају имати заштитну бициклистичку кацигу, као и светлоодбојни прслук у било које доба дана, уколико се крећу по коловозу, као и да им прслук неће бити потребан преко дана уколико се крећу бициклистичким стазама и тракама, као и бициклистичко-пешачким тракама.
„Сва возила морају да имају кочницу, позициона светла, катадиоптер, сирену, морају да буду видљива. Мораће да испуњавају све услове законске да безбедно учествују у саобраћају“, нагласио је Николић.
Помоћник директора Агенције за безбедност саобраћаја Милан Илић рекао је да ће власник тротинета, уколико из било којих разлога нема техничку документацију неопходну приликом подношења захтева за издавање налепнице, моћи да се обрати добављачу тротинета, или да се изврши испитивање карактеристика на местима за издавање налепнице, што ће додатно коштати.
Саговорници Танјуга истичу да је приликом усвајања новина било дилема око тога да ли тротинети могу да саобраћају на коловозу, као и да им је у доношењу коначне одлуке помогло праћење упоредне праксе у Европи.
Уколико постоји бициклистичка стаза и трака на коловозу, на којем је брзина ограничена на 30 км на час, тротинети ће смети да се крећу тим коловозом. Када је реч о коловозу где је брзина ограничена на 50 км на час, њиме ће моћи да се крећу пунолетни возачи тротинета.
Када је реч о малолетним лицима, тротинет могу да возе деца узраста од 14 година, и они до 18. године могу да возе на коловозу, односно бициклистичкој траци или стази, где је брзина ограничена на 30 km на час.
Процедура за регистровање лаког електричног возила
Процедура за регистровање лаког електричног возила подразумева да власник лаког електричног возила попуњава и подноси захтев за издавање налепнице на прописаним обрасцима и предајним местима са листе која је објављена на званичном сајту Агенције за безбедност саобраћаја Републике Србије.
Уз поменути захтев, неопходно је приложити и техничку документацију, која се добија приликом куповине тротинета, како би се утврдили: марка возила, трајна номинална снага електромотора, највећа конструктивна брзина и маса празног возила.
Потребна је и фотокопија личне карте или очитана лична карта, односно доказ о упису у регистар правних лица, за правна лица.
Потребна је и попуњена и потписана изјава на прописаном обрасцу, која се преузима на предајним местима, као и доказ о уплаћеној накнади на име издавања налепнице.
Агенција подсећа да су налепнице за тротинете трајне и да не захтевају годишње обнављање, а нова се може издати на захтев власника тротинета, у случају оштећења или уништења.
Додаје се да издавање и постављање налепнице не би требало да траје дуже од 30 минута, а неопходно је и да власник довезе тротинет на лице места.
Све додатне информације о начину подношења захтева, потребној документацији и детаљнијој информацији о предајним местима, можете добити кроз контакт форму путем имејла trotineti@amss-cmv.co.rs, као и путем кол центра АМСС на број 1987.
После 15. јуна 2024. године, у саобраћају на путу могу учествовати само лака електрична возила, на којима је постављена налепница у складу са одредбама овог правилника, подсећа се у саопштењу Агенције за безбедност саобраћаја.
ТопПрес/ Извор: Танјуг