Српске прехрамбене фирме први пут су се представиле на сајму хране у Дубаију Gulfood и за тих неколико дана успеле су да договоре послове вредне више од два милиона евра. Представници наших предузећа одржали су више од 430 билатералних разговора и састанака са потенцијалним партнерима из Уједињених Арапских Емирата, али и других земаља Блиског истока.
Национални штанд Србије био је веома посећен, а највеће интересовање за увоз хране из Србије показали су потенцијални партнери из Дубаија, Омана, Катара, Русије, Канаде, Најробија, Индије, Египта, Саудијске Арабије, Бахреина, Кине, Јужне Кореје.
– Gulfood је једна од највећих и најзначајнијих специјализованих изложби прехрамбене индустрије у Уједињеним Арапским Емиратима и региону Залива (Gulf), у оквиру које се организују сусрети произвођача, извозника, дистрибутера и представника водећих малопродајних ланаца – објашњава Јованка Ћалина, руководилац Службе за организовање манифестација и сајмова.
– Сајам се простире на 100.000 квадрата и ове године привукао је више од 90.000 посетилаца из око 100 земаља. Они су били у прилици да се упознају са производним програмом више од 5.000 излагача у осам сектора.
Компаније које су излагале на сајму веома су задовољне интересовањем, оствареним контактима и одржаним састанцима. Тек што је завршен овогодишњи Gulfood наши привредници се већ распитују за учешће на следећем.
– Наступ на међународном сајму омогућава излагачима да представе своје производе и организују пласман на нова тржишта, као и да унапреде постојеће и остваре нове пословне контакте – додаје Јованка Ћалина.
– Учешће српских компанија на једној од најугледнијих и најзначајнијих међународних изложби прехрамбених производа у УАЕ и региону Залива, директно доприноси квалитетнијем позиционирању српских брендова и укупном извозу. Имајући у виду да је пољопривреда у УАЕ скромно развијена због климатских услова и недостатка воде, да Емирати увозе 85 одсто хране, континуирано снабдевање храном представља императив у пословању и један од кључних стубова на коме се базирају њихове инвестиције у иностранству.
У Емиратима постоји велика потражња за свежим воћем и поврћем, будући да се не само домицилно становништво, већ и странци којих у неким Емиратима има више од 80 одсто, окрећу здравој исхрани. Постоји потражња за, на пример, напицима са смањеним садржајем шећера и ароматизованим водама.
– Када је реч о свежем, смрзнутом и сувом воћу, акценат би требало ставити на оно воће по коме је Србија позната у свету, малину и шљиву – каже Ћалина.
– У Емиратима расте проценат конзумената органске хране, нарочито органског млека, као и веган производа и производа без глутена, за коју нису заинтересовани само потрошачи нетолерантни на глутен, већ и сви други корисници који воде рачуна о здрављу. Тржиште Емирата могло би да буде интересантно и за српске извознике меда, печурака, али и за произвођаче аутентичних луксузнијих производа. Мислим на шљиве пуњене козјим сиром или чоколадирано воће.
Међу снабдевачима хране Емирата постоји велика конкуренција. Зато се велика пажња посвећује, осим цене, квалитету и безбедности. Са циљем заштите потрошача, 2016. године изгласан је Закон о безбедности хране.
– Њиме се прописује казна до три године затвора и обавеза плаћања од готово пола милиона евра, уколико прехрамбени производ, са становишта безбедности, не испуњава задате критеријуме – објашњава Јованка Ћалина.
– Поред општеприхваћених стандарда у прехрамбеној индустрији, производи који у себи садрже намирнице животињског порекла, морају да поседују халал сертификат који издаје емиратска Управа за стандардизацију и метрологију (ЕСМА). Приликом увођења новог производа на тржиште, предност имају они артикли код којих је могуће сагледати „следљивост“ у свим фазама: од производње, преко прераде до дистрибуције.
ТРОШКОВИ ТРАНСПОРТА
Трошкови транспорта робе до Уједињених Арапских Емирата зависе од врсте робе која се превози, односно од режима који се захтева при транспорту, а возарина се наплаћује на основу тежинских категорија пошиљке.
– За авио-превоз робе цена се креће од 1,50 евра по килограму, за тежину већу од 500 килограма, заједно са осталим припадајућим таксама – каже Јованка Ћалина.
– Иако цена транспорта представља значајну ставку у раду са овим тржиштем, све чешће се, у договору са искусним шпедитерима, проналазе модалитети на основу којих и, поред наведеног проблема, роба из Србије може да буде конкурентна. Након што ураде прелиминарну калкулацију, привредници могу да нам се обрате за помоћ како бисмо пронашли најадекватније и најповољније решење.
ПРЕДСТАВНИЦИ
НА сајму у Дубаију, у организацији ПКС И РАС, учествује 16 фирми из Србије. У једној од главих хала Трговинског центра „Арена и Шеик Саед Халпс“, своју понуду представили су „Јумис“, „Јафа“, „Бахус“, „Агранела“, „Агропартнер“, „ИТН груп“ и „Мастер фрутс“, „ПИК Бечеј“, „Баскет Здравија храна“.
С обзиром на то да је интересовање за сајам било велико, Привредна комора Србије је организовала и посету сајму за додатних шест компанија; „Фруеко“, „Сенса“, „МЛ Фрут фарм“, „Златиборац“, „Житопрерада“ и „Фриком“.
ТопПрес/ Извор: Вечерње новости, В.Н