Од 1. јануара 2024. године у нашој земљи биће забрањен увоз половних аутомобила Еуро 3 и Еуро 4 стандарда, пишу половни аутомобили.
И не само то, већ ћемо, како је недавно најавила Влада Републике Србије од почетка 2025. године моћи да увозимо само половњаке произведене после 2014. године, односно са стандардом Еуро 6. Држава такође намерава да од 2025. уведе програм субвенција за власнике старијих аутомобила са дизел моторима како би се и на тај начин смањило загађење.
Неколико година уназад, у више наврата смо слушали најаве да ће се пооштрити критеријум за увоз половних возила, односно да ће се забранити увоз аутомобила са емисионим стандардом Еуро 3. Међутим, из разноразних разлога, ова одлука се одлагала, а наравно није ни тешко претпоставити како би се забрана увоза јефитних половњака одразила на џеп просечног српског возача.
пак, „Програмом за заштиту ваздуха од 2022. до 2030.“ који је средином децембра прошле године усвојила Влада и који је објављен у Службеном гласнику, Србија је добила обавезујући документ за чију примену је намењено чак 2.6 милијарди евра.
Од тог новца 102 милиона је намењено за „подмлађивање“ возног парка, односно повлачења из саобраћаја највећих загађивача. Зато је и донета одлука да се одмах од почетка наредне године прескоче два степеника и да се од тад пређе на Еуро 5 норму. Циљ је, како се најављује, да до 2025. године на овај начин буде збринуто више од 122.000 половних возила.
Ко ће имати право на субвенцију?
Право на подстицај за куповину „млађих“ половњака, али искључиво оних који испуњавају Еуро 6 стандард, имаће власници старих путничких, лаких теретних и теретних возила са дизел агрегатима и стандардима Еуро 1, Еуро 2 и Еуро 3. У питању су возила произведена од 1993. па до 2005. године.
Подсетимо, наша годишња анализа показала да је 80% половних возила који су прошле године увезени у Србију старије од 10 година. Такође, према подацима Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре од 2015. до 2022. у Србију је увезено 1.255.000, возила, од чега око 350.000 са моторима еуро 3.
За возаче су предвиђени подстицаји који ће износити:
2.100 евра за куповину путничког аутомобила
2.500 евра за куповину лаких теретних возила (камиони чија највећа дозвољена маса не прелази 12 тона)
2.900 евра за куповину аутобуса
Како ће изгледати процес?
Како је најављено, Агенција за безбедност саобраћаја ће спроводити процедуру замене уз подршку Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре. Идеја је да се поступак максимално олакша и поједностави.
Власник возила које испуњава услов за субвенцију прво ће предавати свој аутомобил у неки од овлашћених центара за рециклажу, док ће им продавац аутомобила умањити цену возила за износ субвенције. Како сада ствари стоје, подаци о извршеној рециклажи као доказ за подстицај чуваће се у посебном софтверу, а цела област, како најаваљују у ресорном министарству биће додатно утврђена посебним правилницима који су у припреми.
Како је у окружењу?
Подсетимо, Србија је једина земља у окружењу у којој је и даље дозвољен увоз половњака са Еуро 3 стандардом. У Црној Гори, БиХ, Албанији и Македонији примењују се Еуро 5 норме, док се у Хрватској и Словенији, које су пуноправне чланице Европске уније возила додатно опорезују по степену загађења.
ТопПрес/ Извор: Б92
A ja baš kupio prošle godine Astru sa euro 3 dizel motorom, iz rent a car agencije, oni su znali za zakon i oslobađali se tereta. Ima dosta starih dizelaša na našim ulicama, ne znam da li je moguće sve zameniti. A predviđa se da dizel gorivo zbog sankcija rusiji mnogo poskupi pa da ga i nema.