Сви грађани који имају право на бесплатне акције, а имају по једну акцију аеродрома, средином априла добиће по 1.300 динара. Ова веома висока дивиденда дошла је као последица наплате високе концесионе накнаде, од 501 милион евра, крајем децембра прошле године. Претходних година аеродром је исплаћивао око 50 динара годишње дивиденде. Мали акционари добиће дивиденду од 1.530 динара у бруто износу.
Од почетка године акције ове компаније бележе пад од око 53 одсто, са 1.804 на 850 динара, што је привукло многе неискусне улагаче да пожуре са куповином акција аеродрома.
– Веома често, инвеститори пад цене акција виде као одличну прилику за зараду, али је прво неопходно утврдити да ли постоје чврсти разлози због чега се тај пад и десио. Конкретно у случају аеродрома, пад цене акција је био очекиван јер је прошао пресек за исплату ванредно високе дивиденде која се у блиској будућности неће поновити. Штавише, у наредних пет-шест година, акционари тешко могу очекивати годишње дивиденде у просеку веће од десетак динара по акцији – каже Ненад Гујаничић, из брокерске куће Моментум.
Аеродром „Никола Тесла“, након давања имовине у концесију, представља „шкољку“ фирму чија ће основна делатност бити контролисање концесионог поступка. Стрчњаци предвиђају да ће у компанији бити запослено 40 до 50 људи на овом послу, а главни извор прихода предузећа биће уговором дефинисане годишње концесионе накнаде.
С обзиром да концесиони уговор никада није објављен, остаје да се верује представницима државе који су најавили годишње концесионе накнаде у распону од 4,3 до16 милиона евра, не мање од пет одсто бруто прихода које оствари „Винци Аирпортс“.
– Ово ће бити једини новчани ток који ће компанија примати у наредних 25 година, а када се одбију трошкови пословања, остварена добит ће се вероватно делити акционарима путем дивиденде. У првом периоду трајања концесије дивиденде ће бити скоро занемарљиве. Постоји опасност да их и не буде јер акционарима нису стављени на увид детаљи уговора који вероватно имају и нека ограничења када је у питању исплата годишњих концесионих накнада – објашнава Гујаничић из брокерске куће Моментум
Неспорно је да је концесија „Николе Тесле“ финансијски уносан посао, и укупна улагања од 1,46 милијарди евра су веома велика. Са друге стране, није познато која су ограничења у корист концесионара. У јавности је испливала одредница у вези са ограничењем развоја Нишког аеродрома, док остаје питање шта се дешава са положајем Ер Србије, евентуалним субенцијама државе приликом улагања Винци-ја, ценама карата…
Акције Аеродрома „Никола Тесла“ имале су велики раст у периоду расписивања тендера и каснијег избора концесионара. Током 2017. године акције „Николе Тесле“ скочиле су скоро 30 процената, да би у 2018. добиле на вредности 20,6 процената.
Тај раст није настављен у текућој години, што је и сасвим логично обзиром да је 31. децембар интерним актима компаније означен као пресечни датум за исплату дивиденде. Сви купци акција у 2019.години не могу рачунати на исплату овако високе дивиденде.
ТопПрес/ Извор: Телеграф.рс