FOTO TANJUG/ JAROSLAV PAP/ bk FOTO TANJUG/ JAROSLAV PAP/ bk

Све што можеш да урадиш ове године, остави за следећу. Такав закључак би могао да се извуче из годишњег плана обнове саобраћајница који су сачинили „Путеви Србије“. Добар део старих обавеза, преостао из лањских програма, нашао се у плану за 2018. Поједини послови нису завршени из објективних разлога – недостатка пара или ургентних радова. Део је, међутим, одложен, а да нема ваљаних објашњења.

За четири године, кроз пројекат рехабилитације, екипе „Путева Србије“ обновиле су 1.258 километара државних саобраћајница. У то се не убрајају ауто-путеви. Уместо општинских власти новим асфалтом је освежено и 647 километара локалних путева. Највише километара асфалтирано је током прошле године – 427 километара државних и 250 километара локалних друмова.

– Планом за ову годину, за одржавање – редовно, периодично и ургентно – издвојено је 18,8 милијарди динара – пише у годишњем плану „Путева Србије“.

– За изградњу, реконструкцију и рехабилитацију планирано је 3,6 милијарде динара.

Овогодишњи програм рада намеће озбиљан темпо путарима. Тако, на пример, од 14 путева на којима треба да буде постављен нови асфалт, половина је већ требало да буде обновљена. Посао реновирања седам деоница, наиме, пренет је из претходне године.

Код мостова слика је још лошија. Од планираног реновирања 27 мостова у 2018, њих 18 преузето је из ранијих година. Само девет „нових“ мостова ушло је у план обнове за ову годину. Од 14 путева на „црним тачкама“, осам је први пут у програму за рехабилитацију, а шест је већ било у лањским плановима. Кад су километри на клизиштима у питању, ове године је од 14 локација, 11 из ове године, а само три су старе обавезе.

У „Путевима Србије“ кажу да је новац за обнову асфалта обезбеђиван из сопствених средстава или кредита различитих финансијских институција. Зајмове за путеве одобравала је Светска банка, али и Европска банка за обнову и развој и Европска инвестициона банка.

УМЕСТО ЛОКАЛНИХ САМОУПРАВА

„ПУТЕВИ Србије“ газдују над више од 16.000 километара државних путева првог и другог реда. Осталим саобраћајницама управљају локалне власти.

– Локални путеви нису у нашој надлежности – кажу у ЈП „Путеви“.

– С обзиром на то да поједине општине немају средстава да финансирају обнову путне мреже у њиховој надлежности, помажемо им када год смо у могућности. Тако смо 2016. обновили 202 километара, у 2015. – 105, а годину дана раније 90 километара локалних путева. Истовремено смо рехабилитовали и 282 километара државних путева у 2014. години, 2015. смо обновили 262, а пре две године 313 километара државних саобраћајница. Лане је обновљено и четири моста.

ОШТЕЋЕНОСТ КАО МЕРИЛО

– НЕКОЛИКО фактора одлучује које ће се деонице обнављати и у којим деловима Србије – наглашавају у „Путевима Србије“.

– Наш циљ су равномеран регионални развој, па приликом припреме плана рехабилитације водимо рачуна и о стању у којем се одређени пут налази. Испитује се колики је степен оштећености пута, равност коловоза, какви су безбедносни услови за учеснике у саобраћају… Онда се узима у обзир и значај путног правца у путној мрежи и саобраћајно оптерећење, те равномерна регионална заступљеност изабраних деоница.

ТопПрес/ Извор: Вечерње новости, М.Н.С