foto-profimedia

Ступањем на снагу измене Закона о привредним друштвима од 1. октобра 2018. године практично је укинуто коришћење печата за привредне субјекте, али и а током пет месеци примене новог решења, грађани и привредници пријавили су 122 ситуације у којима им је печат тражен, показала је анализа Националне алијансе за локални економски развој (НАЛЕД).

Поред пословних банака, недоумице око укидања обавезе употребе печата најчешће су имали службеници пошта, МУП-а, телекомуникационих компанија, РФЗО, ПИО, царине и пореских органа, наводе у НАЛЕД-у.

Ипак, како је у прва два месеца пристигло нешто више од 70 сличних примедби, евидентно је да број пријава полако опада.

На непотребно административно оптерећење које намеће печатирање НАЛЕД је указао још 2012. у петом издању Сиве књиге и на реализацији ове иницијативе Извршна канцеларија НАЛЕД-а је интензивно радила последњих шест година како би отклонила једну од најдуговецнијих бирократских препрека у Србији, истичу.

„Отпор појединаца у бирократском апарату био је разлог због којег је НАЛЕД упутио иницијативу Министарству привреде да додатно прецизирамо закон и искључимо било какву могућност погрешног тумачења норми којима се правдало зашто неко тражи печат“, каже саветница за регулаторну реформу у НАЛЕД-у и координатор Савеза за имовину и урбанизам Јасмина Радовановић.

Она је додала да је Скупштина Србије у децембру усвојила закон и да је јасно одређено да ниједан документ, поднесак или уговор не може бити одбачен или поништен зато што нема печат и ниједно лице, укључујући суд и органе јавне власти не могу условљавати друштво и предузетника да користе печат.

Радовановић каже да верује да је на тај начин „коначно запечаћена судбина печата“.

Нови члан 25. Закона о привредним друштвима прописује да судови, државни органи, организације и лица која врше јавна овлашћења, као и друга правна лица, не могу да истичу примедбе на некоришћење печата нити непостојање печата на документу могу да наведу као разлог за раскид закљученог посла или предузете правне радње чак иако се у статуту и оснивачком акту компаније која није печатирала документ наводи да користи печат у пословању.

Институције и организације које и даље траже печат могуће је пријавити Контакт центру подршке успостављању система еУправе на адресу укидање.пецата@гов.рс.

У склопу Контакт центра формиран је и део који пружа подршку запосленима у јавној управи где сви у органима државне управе и локалне самоуправе могу да добију потребне информације и упутства за примену нових сервиса е-управе као што су еЗУП, еБеба, еИнспектор и Јединствени информациони систем локалних пореских администрација.

Према прикупљеним информацијама, банке су биле неповерљиве и наставиле су да захтевају печат јер су страховале да би клијенти могли да оспоравају валидност уговора о кредиту који нема печат уколико падну у дужничку доцњу и нису желеле да улазе у судски спор око доказивања ваљаности уговора чиме би проузроковале додатне трошкове.

С друге стране, МУП је опреза ради инсистирао да привредници печатирају сва документа која им достављају, па тако при регистрацији возила нису прихватане полисе осигурања од аутоодговорности које издају осигуравајуће куце или одштампане електронске потврде о преносу новчаних средстава ако нису имале печат, наводе у НАЛЕД-у.

Када је реч о међусобним односима у привреди, компаније су од својих добављача тражиле печатирање фактура у страху да би инспекције могле да праве проблем око ваљаности тих докумената, а исти је случај и са царинским декларацијама или уговорима у привреди.

Књиговође и адвокати као стручна лица којима се грађани обраћају често, саветују клијенте да за сваки случај ипак траже или употребљавају печат, истичу у НАЛЕД-у.

ТопПрес/ Извор: Танјуг