Нафтне компаније су доставиле званичан предлог надлежнима у Влади Србије да се маржа трговаца по литру горива повећа на 15 динара, сазнају „Новости“. То би значило да произвођач, односно велепродавац спусти набавну цену, а да држава настави да контролише цену на бензинским станицама.

Ово би могло да реши проблем малих пумпаџија који имају озбиљне губитке радећи у регулисаном тржишту већ скоро годину дана. Њихов опстанак је доведен у питање. Уколико се не нађе решење може се очекивати да ће житељи малих места у којима су се већ позатварале школе и где све замире, сада остати и без бензинских станица.

Поједини стручњаци сматрају да би ова маржа од 15 динара могла да буде прописана за мање трговце, док за веће може да буде нижа.

Мале пумпаџије не успевају позитивно да послују са садашњом маржом од девет динара по литру горива. Проблем за њих представљају и осцилације у кретању цена деривата нафте које се мењају сваког петка, а посебно када дође до појефтињења, јер су их набавили по вишим ценама. Како истиче заменик председника Удружења приватних бензинских пумпи Србије, Бора Татић, ако се ова ситуација настави, мали трговци неће моћи да преживе и сви ће морати да ставе катанац.

„Одређени број њих већ је био принуђен да затвори. Поједина предузећа имају своју мрежу од 30 до 40 бензинских станица и они размишљају да их затворе, не могу да издрже“, наводи Татић за Новости.

Према његовој процени у Србији тренутно ради око 200 малих пумпи. Он указује и да актуелне околности, односно начин државног регулисања тржишта, не би било „страшно“ да траје кратко. Међутим, сада су се, како додаје, залихе истањиле, и праве се озбиљни губици.

„Негативно утичу мале марже, варирање цена горе-доле. Најнезгоднија ситуација је када се петком објави снижење малопродајних цена, а гориво је набављено у претходној седмици по вишим ценама. Ми знамо да је ситуација тешка и да ће бити још тежа, али неко решење мора да се нађе да преживимо“, објашњава Татић.

Он каже да би са маржом од 15 динара могли позитивно да послују.

И Небојша Атанацковић, председник Уније послодаваца Србије (УПС), сматра да треба подржати мале пумпаџије кроз повећање марже, док би за велике трговце могле да буду мање.

„Пумпаџије имају губитак и када купци плаћају картицом гориво, јер банка за своју услугу узима 1,6 одсто, што је сада око 3,1 динар по литру дизела. За мале трговце из унутрашњости, како додаје, велики трошак представља и долазак по набавку горива од НИС-а и не исплати им се да узимају мање количине. Што је мања количина, већи је трошак“, наводи Атанацковић.

Последњег петка је, како наводи, дизел појефтинио три динара, а то значи да малим пумпаџијама, који су гориво набавили седмицу пре тога по вишим ценама, маржа више није девет, него шест динара. Када банка узме за своју услугу плаћања картицом 3,1 динар, остаје им мање од три динара, а треба још да плате и транспорт горива. Он указује да је проблем и што су изгубили део пољопривредника које су раније снабдевали, јер им се сада више исплати да оду на пумпу једног великог произвођача који, према владиној Уредби, има обавезу да продаје дизел по субвенционисаној цени. Подсетимо, литар тог дизела кошта 179 динара, и ове недеље је за 18 динара јефтинији од његове максимално дозвољене цене од 197 динара.

ТопПрес/ Извор: Вечерње новости