Отварање кафића и ресторана, продавница и паркова, али и поновно покретање аутобуског превоза и железничких линија пробудиће фабрике у земљи јер ће запослени моћи у већем броју да се врате на своја радна места. Након првомајских празника већина предузећа у Србији која су због короне „паузирала“ са производњом наставља да ради па ће се у наредним данима и недељама у фабричким халама повећавати број радника.

После недавног релаксирања мера, око 400 компанија поново је почело да ради, на посао у та предузећа се вратило до 1. маја око 42.000 радника, а на свом радном месту је и две трећине предузетника у Србији.

Очекује се посебан талас повратка радника између 4. и 11. маја.

Угоститељи су добили смернице за сутрашњи даљи рад који се односе и на запослене и на госте. Међутим, те промене и коштају, а већ је најављено да држава једноставно неће бити у могућности да помаже свима, па ће послодавци морати да се сналазе како знају и умеју да би обезбедили све мере заштите како не би дошло до заразе корона вирусом.

Неке од најзначајних упута су дезо-баријере, средства за дезинфекцију, маске, распоред…

Распитивали смо се да ли се уопште исплати отварање кафића под овим околностима и да ли ће угоститељи дизати цене. Наше саговорнике, забрињава пре свега како ће распоред столова утицати на рад. Опширније о томе у посебном тексту.

Угоститељи, власници кафића и ресторана, ускоро и објеката у тржним центрима сами су одговорни за неспровођење мера, инспекција ће, најављује се, бити немилосрдна, а они су одговорни по Закону о заштити здравља становништва. Дакле, не по другом неком закону који дефинише област њиховог пословања.

Ново правило је и да више нема посуда са кечапом и сенфом.

А  ево и остатка мера:

Заштитна опрема

1. Направити план рада у погледу организације функционисања у условима примене неопходних мера заштите.

2. Обезбедити потребну количину прописане личне заштитне опреме за запослене и дезинфекционих средстава за запослене и кориснике.

3. Обавезно ношење личне заштитне опреме свих запослених током радног процеса (маске, радне униформе и по потреби рукавице). Запослени који директно комуницирају или услужују госте и кориснике пожељно је да користе и визир.

4. Гости у угоститељске објекте морају улазити са маском, која се мора носити и приликом преузимања хране и пића путем кућне доставе или шалтерске продаје. Без маски у простору објекта могу боравити само гости док су за својим столом. У свим осталим приликама боравка у простору објекта, доласка/одласка, наручивања, преузимања, плаћања на пулту, коришћења санитарних просторија, гости морају да носе маску (или други вид заштитне покривке за нос и уста).

5. Пре коришћења воде за пиће у објекту, отворити све славине и пустити да вода истиче средњим млазом све док се не испусти цела запремина воде у цевима, односно док вода не поприми своје уобичајене карактеристике (изгуби евентуално присутну боју и мутноћу и устали јој се температура). У случају да је вода измењених карактеристика након детаљног испирања, потребно је обратити се Корисничком центру ЈКП “Београдски водовод и канализација” или Градском заводу за јавно здравље Београд.

Дезинфекција и проветравање пре почетка рада

6. Пре почетка рада, потребно је спровести прање, чишћење и дезинфекцију простора, прибора и опреме, као и проветравање просторија.

7. На улазу у објекат поставити дезо-баријере и дозере за дезинфекцију руку за обавезну дезинфекцију при уласку у објекат (у складу са могућностима – бесконтактни дозери).

8. Распоред столова у затвореном или отвореном простору угоститељских објеката организовати тако да размак између гостију који седе за истим или суседним столовима, не буде мањи од прописане социјалне дистанце од два метра. У супротном обезбедити физичке баријере (од плексигласа или другог пуног материјала) који ће делити простор између столова.

9. Појачати хигијенске мере у целом објекту. Прање обављати средствима која се редовно користе уз чешћу примену мера дезинфекције простора, површина и предмета, посебно оних који се често додирују (кваке, пултови, ручке ормарића, судопере, столови, столице, прекидачи за светло, славине, кључеви и сл.). Повремено обавити и дезинфекцију приступних прилаза објекту. Сто и столице након одласка госта обавезно дезинфиковати.

Без заједничких посуда

10. Избацити из употребе послуживање гостију кечапа, сенфа, сосева, уља, сланика, шећера, чајева и слично из посуда за заједничку употребу , као и самоуслуживање прибора из заједничких гондола.

11. Користити папирне меније за једнократну употребу који се бацају после сваког госта или евентуално меније за вишекратну употребу, погодне за дезинфекцију, који се морају дезинфиковати после сваког госта. Може се користити и истицање менија на површинама видљивим гостима како би се смањио контакт са могућим контаминираним површинама.

12. Контролисати поступак прања посуђа – обавезно машинско прање или, ако за то нема услова, прање детерџентом на што вишој температури уз завршну дезинфекцију наменским дезинфекционим средством.

13. При коришћењу дезинфекционих средстава водити рачуна о правилној примени у складу са упутством произвођача везано за намену, концентрацију, начин примене и неопходно контактно време. Строго водити рачуна да дезинфекционо средство не дође у контакт сахраном.

14. Приликом припреме хране потребно је придржавати се уобичајених принципа добре хигијенске праксе у припреми и манипулацији храном, са циљем смањења увек присутних ризика за све болести преносиве храном

Дезинфекција руку после употребе тоалета

15. Посебну пажњу обратити на коришћење санитарних просторија

• На улазним вратима у санитарне просторије поставити обавештење о обавезној дезинфекцији руку пре и након коришћења. Опционо и испред улазних врата у санитарне просторије поставити дозер са дезинфекционим средством.

• Контролисати улазак посетилаца у санитарне просторије – улазак дозвољен само по једној особи;

• Приликом уласка, особа мора имати маску;

• На улазу и приликом изласка особа мора извршити дезинфекцију руку;

• У санитарним просторијама морају бити на располагању течни сапун, топла вода и једнократни папирни убруси за руке или апарат за сушење руку, као и дозер са дезинфекционим средством за руке на бази 70% алкохола (опционо други препоручени дезинфицијенс) – у складу са могућностима препоручују су бесконтактни дозери;

• Више пута у току дана (минимално на сваких 30 минута рада), спровести чишћење и дезинфекцију санитарних просторија, подова и свих површина са којима се долази у контакт.

16. Обезбедити обележена места за хигијенско одлагање отпада у објекту и башти – употребљених маски, рукавица и другог отпада – кеса у канти са педалом за ножно отварање. Отпад се сакупља у одговарајуће кесе које се даље третирају у складу са процедуром за управљање уз прописане мере заштите.

17. Угоститељске објекте редовно проветравати, у складу са временским приликама, природним путем (отварањем прозора). Не користити вештачку вентилацију затвореног централизованог типа, као и климатизацију у објектима у колико се ради о сплит систему (систем у коме ваздух циркулише унутар просторије проласком кроз унутрашњу јединицу клима уређаја без размене истог са спољним свежим ваздухом).

18. У свим угоститељским објектима, у складу са могућностима, одвојити поступке наплате услуга од послова услуживања хране (запослени који послужује храну и пиће не треба да обавља наплату услуге).

Плаћање картицама

19. У поступку наплате услуга фаворизовати бесконтактно плаћање картицама (корисник прислања картицу аутомату за очитавање, без додиривања исте од стране запосленог). Ако се услуга плаћа готовином, неопходна је дезинфекција руку/рукавица након сваке наплате, а пре било које друге радње.

20. За кориснике услуге по типу поруџбине (шалтерско издавање, киосци) уколико је могуће раздвојити поступак наручивања и плаћања од поступка издавања производа – послове обављају две особе на различитим пултовима уз поштовање социјалног дистанцирања. Обавезна је дезинфекција руку и пулта после сваког купца, као и након сваке појединачне радње (након сваке наплате, а пре издавања наруџбине у ситуацијама када то ради иста особа).

У складу са могућностима, поставити преграде/заштиту између запослених и корисника, од плексигласа или другог материјала који се може прати и дезинфиковати. У складу са могућностима јасно обележити путеве приступа и удаљавања од објекта, како би се избегло стварање гужви, уз поштовање социјалне дистанце – одржавања растојања између клијената од најмање два метра док чекају на услугу наплате или преузимања хране и пића (нпр. видљиво означавање линијама на асфалту).

21. На видним местима поставити обавештење са мерама превенције (одржавање растојања, ношење маски и рукавица приликом преузимања, дезинфекције руку, уз препоруку кратког задржавања).

22. На спољној страни пултова доступно купцима, поставити дозер пумпу или пумпицу са распршивачем са дезинфекционим средством.

ТопПрес/ Извор: Телеграф.рс, Новости