Тражим возача Б категорије (мушко, женско, пензионер), плата је 700 евра. Ово је један од огласа који све чешће красе стубове, бандере и зидове по Београду, али и другим градовима Србије. Послодавци на тај начин покушавају да нађу возача путничког или миниван возила (Б категорије), при чему неки траже и да возач има сопствено возило, али већина не. Распон плате (уз пријаву и плаћене доприносе) креће се од 500 до 700 евра.
„Имао сам два возача у фирми дуги низ година. Пре два месеца је један отишао на обуку за возача трамваја, а други се ухлебио као возач аутобуса. Од тада покушавам да нађем неког возача, али безуспешно“, прича један власник шест малопродајних објеката у Београду.
Очигледно је да је возач у Србији дефицитарно занимање, и то не само онај са дозволом за вожњу камиона и аутобуса.
„Не волим када се лицитира и каже да Србији недостаје 5.000 возача. То је нетачно и потпуно произвољно. Управо сам се вратио из Истанбула, где је био одржан састанак транспортних предузећа Црноморске регије (БСЕЦ-УРТА), којем су присуствовали и представници ЕУ из Брисела“, каже Неђо Мандић, председник Пословног удружења „Међународни транспорт“ (ПУМЕД).
Они су, каже Мандић, изнели податак да у свим земљама Европе, па и у Србији, недостаје око 50 одсто од потребног броја возача.
„Недостају све категорије, и ми у овом тренутку не видимо начин да се та ситуација реши. Наши возачи одлазе, а нема довољно нових да попуне број“, објашњава Мандић.Ангажују се и пензионери, који су, тврди Мандић, чак и бољи од нових возача, јер су искуснији, посвећенији послу.
„Најчешћи разлог што наши возачи одлазе је предуго чекање на границама, на царинарницама. У другим земљама тога нема, па возачи пређу много већу километражу и тако више зараде.“
Колике су зараде код нас када су камионџије у питању?
„Плате у међународном транспорту се крећу од 1.000 до 1.500 евра, у зависности од фирме. Негде су плате повећане и мимо економског резона, али то је једини начин да наши чланови задрже возаче.“
Ипак, ни то није довољано, јер наши возачи одлазе прво у околне земље (Словенија је најомиљенија), где раде за много веће плате, али им и ова бивша република СФРЈ служи само као одскочна даска за Аустрију, Немачку…
Повећане плате и у ГСП Београд
И у ГСП Београд, као и у другим аутобуским превозницима, траже возаче.
„Добили смо дозволу од Владе Србије да повећамо број возача. Плате су сада 65.000 динара. Неколико пута сам разговарао са премијерком Аном Брнабић о томе да се из закона који регулише плате у државној управи на неки начин изузму дефицитарна занимања, односно да се омогући да се више плате дефицитарна занимања, међу којима је и посао возача“, рекао је заменик градоначелника Београда Горан Весић.
ТопПрес/ Извор: Вечерње новости