foto_profimedia

Од лошег квалитета техничких уређаја, закон нас не штити. Трговци апаратима не прихватају да замене усисивач који ни мрве не може да покупи, као ни слушалице са лошим квалитетом звука. Други уређај се може добити само у случају неисправности или оштећености, а лош квалитет није објективни недостатак. Потрошачима предстоји само да се, како саветују у Министарству трговине, додворе трговцу и убеде га да им врати робу чијим квалитетом нису задовољни, јер како пишу, „лепа реч и гвоздена врата отвара“.

Куповина телевизора, телефона, беле технике у Србије подсећа на пазар „мачке у џаку“. Какав је квалитет уређаја сазнајемо тек када почнемо да га користимо. Сви су запаковани и једино се можемо ослонити на искреност и добронамерност трговца који има само један циљ – да тај апарат прода. Гаранција је заштита само у случају да је уређај неисправан или оштећен.

– Купила сам два пара бежичних слушалица од 7.000 динара, а како већина робе у продавници није доступна за пробу, јер су спаковане у кутијама и заштићене декоративним селотејпом, ослонила сам се на препоруку продавца – прича нам Војислава Б. из Београда. – Код куће сам схватила да обе слушалице немају жељени квалитет звука. Трговац је одбио да ми замени робу, јер су слушалице исправне. Никога не интересује то што ћу морати да купим нове слушалице јер са овима на које сам бацила паре, не могу да радим.

Техника је често разлог што се купци жале инспекцији. Лош квалитет уређаја, међутим, према закону је субјективна процена купца и да ли ће потрошач успети да замени робу зависи само од воље трговца. На сајту Министарства трговине се наглашава да продавац није дужан да замени робу или врати новац само зато што се потрошач предомислио или погрешио у процени.

Није, међутим, увек реч о процени, већ о обавештености, за коју је задужен трговац – каже Петар Богосављевић, председник Покрета потрошача. – Не морамо сви да будемо стручњаци за технику, а већина нас се при куповини и ослања на савете трговца. Ако нас продавац није довољно упутио у све карактеристике техничког уређаја, онда купац има право да се жали и тражи замену робе.

Права у бројевима

Право да се предомисле имају само купци који су робу наручили преко интернета, ТВ продаје, каталога, на презентацији или од продавца који се појавио на вратима. Рок је 14 дана.

Право на поправку и замену робе или услуге потрошач има две године, иако нема гаранцију. Трговац има осам дана да одговори на рекламацију, а 15 дана је рок за решавање жалбе. Изузетак су намештај и техничка роба, када је рок за решавање рекламације 30 дана. Уколико се не договори другачије, трговац има 30 дана да испоручи робу.

ТопПрес/ Извор: Вечерње новости