-foto-pixabay

Скупштина Србије усвојила је данас измене Закона о накнадама за коришћење јавних добара којима се цена путарине у Србији повећава за 12 одсто.

Цена путарине повећава се како би могла да се одржи даља изградња и одржавање путева и делимично се постиже усклађивање са директивом Европске уније која прописује да путарина треба да обезбеди реалне трошкове одржавања, развоја и изградње аутопутева.

Министар финансија Синиша Мали рекао је у расправи да је 2019. година кључна и можда најважнија за развој инфраструктуре у последњих 70 година.

Мали је казао да ће почети радови на изградњи такозваног Моравског коридора дужине 110 километара којим се повезује Чачак, Краљево, Крушевац, Појате, а који је важан за даљи развој централне Србије, да ће градити четири или пет нових ауто-путева.

Он је додао да на српским ауто-путевима има све више аутомобила, наводећи да је 2018. године прошло 53. 700 возила, што је за 45 одсто више него 2014. године.

Путарина од Суботице до Прешева биће око 2.130 динара

У Путевима Србије кажу да ће на основу тога израдити нови ценовник који ће потврдити влада, као и да ће тек након те процедуре бити подигнуте цене.
У том јавном предузећу речено је Танјугу да још не могу да кажу тачно када ће више цене путарине почети да се примењују.

У сваком случају, очекује се да нова цена путарине заживети током јула или почетком августа.

Измене Закона о накнадама за коришћење јавних добара ступају на снагу осмог дана од објављивања у Службеном гласнику, након чега се у Путевима прави ценовник који треба да усвоји Надзорни одбор тог предузећа.
Одлука са новим ценама путарине се затим предлаже Влади Србије за усвајање и тек након одлуке владе и осмог дана од објаве одлуке у Службеном гласнику почеће да се примењују више цене.

Износи путарина у Србији ће бити повећани за око 12 одсто пошто ће цене за све деонице бити заокруживане тако да буду згодне за плаћање и враћање кусура.

Путарина од Суботице до Прешева за аутомобил, према актуелним ценама када се све сабере, износи 1.900 ДИНАРА и ако би се цена тачно повећала за 12 одсто била би 2.128 динара.

Од Београда до Прешева се сада плаћа 1.340 динара и ако би се цена тачно повећала за 12 одсто износила би 1.501 динар.

За деоницу Београд – Ниш сада треба издвојити 800 динара, а након поскупљења би то износило 896 динара.
За путарину од Београда до Суботице сада треба платити 560 динара, након поскупљења 627 динара.
Од Београда до Шида цена износи 370 динара, док би након поскупљења требало издвојити 415 динара.
На аутопуту Љиг – Прељина, где је сада путарина 140 динара, била би 157 динара.
Цена путарине повећава се како би могла да се одржи даља изградња и одржавање путева и делимично се постиже усклађивање са директивом Европске уније која прописује да путарина треба да обезбеди реалне трошкове одржавања, развоја и изградње аутопутева.

Путарина је последњи пут у Србији поскупела 7. јануара 2017. године за 10 одсто.

Усвојен посебан закон за Моравски коридор

Скупштина Србија усвојила је данас Закон о утврђивању јавног интереса и посебним поступцима ради реализације пројекта изградње инфраструктурног коридора ауто-пута Е-761, деоница Појате-Прељина, познатији као Моравски коридор.

Почетак изградње Моравског коридора се очекује средином јула, а завршетак за 2,5 године.

За његову реализацију планирано је кредитно задужење „код страних инвестиционих корпорација и фондова“ на износ од 800 милиона евра.

Министарка грађевине, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић је раније потписала Меморандум о разумевању и сарадњи на изградњи овог коридора са америчком компанијом „Бехтел“, али је током расправе указала да не постоји уговор са било којом компанијом, већ да ће Влада Србије формирати комисију и тек онда утврдити партнера.

Моравски коридор дужине око 110 километара, повезао би пола милиона становника и на тој деоници послује око 20.000 малих и средњих предузећа.

Током изградње ауто-пута урадиће се и регулација реке Мораве, а такође се прави и телекомуникациони коридор.
Михајловић је у расправи рекла да је Моравски коридор један од важнијих ауто-путева за привредни развој земље и да ће деоница Појате-Прељина у дужини од 110 километара повезивати грађане централне Србије.

Она је рекла да је разлог за предлагање посебног закона тај што Србија „нема времена да чека“ и гради ауто путеве дужи низ година.

Моравски коридор повезаће сва већа насељена места на том подручју: Ћићевац, Сталаћ, Крушевац, Трстеник, Врњачку бању, Краљево, Чачак.

Коридор ће бити директна веза између Коридора 10 и 11, односно биће боља интерна повезаност западних и југозападних са јужним и југоисточним деловима Србије и даље са Бугарском, Грчком и Турском.

Двојно финансирање истраживача – из буџета и преко пројеката

Скупштина Србије усвојила је данас Закон о науци и истраживањима којим се истраживачима омогућава „двојно финансирање“ – из буџета и преко пројеката.

Истраживачи више неће зависити од тога да ли су прошли на неком пројекту или не, али ће морати да покажу резултате.

Према речима министра просвете, науке и технолошког развоја Младена Шарчевића, очекује се израда подзаконских аката који ће дефинисати шта се очекује као резултат за институционално финансирање.

Он је у начелној расправи рекао да се од научне заједнице очекује да да допринос друштву.

Шарчевић је казао да Закон о науци и истраживањима заједно са Законом о Фонду за науку ствара правни основ за прелазак са искључиво пројектног финансирања на двојно финансирање – институционално и пројектно.

Министар је прецизирао да је буџет за науку од 2015. до 2019. године повећан за 35,8 одсто и да су се издвајања за науку приближила једном проценту укупног републичког буџета.

Фонд за иновациону делатност је у последње две године подржао 141 пројекат и 264 предузећа и подељено је више од 320 иновационих ваучера, што укупно износи 18,6 милиона евра.

ТопПрес/ Извор: Танјуг