Преваре у вези с километражом половних аутомобила ускоро би могле да оду у историју, уколико Европска комисија усвоји иницијативу Европског парламента.
Као најизгледније решење чини се преузимање белгијског модела на нивоу ЕУ који је ту врсту превара смањио за чак 97 одсто, пише Вечерњи лист.
Одбор за промет Европског парламента наручио је стручну студију о манипулацијама с бројачима пређених километара у аутомобилима. Такве су студије обвезне када Европски парламент покреће законодавну иницијативу и њима се настоји доказати додата вредност одређеног законског предлога на нивоу Уније.
Студија процењује да је код од пет до 12 одсто половних аутомобила просечно смањен број пређених километара на нивоу националних тржишта у чланицама ЕУ. Но, код половњака који се продају из једне чланице у другу то се пење чак до 50 одсто.
У Пољској, највећем националном тржишту половних аутомобила у ЕУ, процењује се да чак 90 одсто увезених половних аутомобила нема коректно приказану километражу. Немачка је највећи извозник таквих аутомобила, а процењује се да једна трећина тих аутомобила има смањену километражу.
Тим проблемом знатно су погођеније нове чланице ЕУ13, док је у старим чланицама ЕУ15 то знатно ређи феномен, чак за два и по до три пута.
Смањивањем броја пређених километара вештачски се повећава вредност аутомобила, а студија показује да се то повећање креће, у зависности од категорије возила између две и пет хиљада евра по аутомобилу.
Економске штете изазване том незаконитом појавом процењују се на између 5,6 и 9,6 милијарди евра на нивоу ЕУ. Поверење у тржиште половних аутомобила најниже је међу свим тржиштима роба у ЕУ.
Тај проблем је врло успешно решила Белгија која је још 2006. увела систем назван Цар-Пасс. Реч је централизованој бази података, у коју се уписује број пређених километара приликом сваке посете ауто-сервису или вулканизеру.
ТопПрес/ Извор: Телеграф.рс/ Вечерњи лист